Den särskilt finansierade undervisningen i elevens eget modersmål som kompletterar den grundläggande utbildningen är avsedd för elever som har ett annat modersmål eller familjespråk än svenska, finska eller samiska. Syftet med undervisningen i elevens eget modersmål är att stödja eleven att utveckla en aktiv flerspråkighet och väcka intresse för livslångt språklärande.
Undervisningen stöder inte enbart kunskaperna i språket, utan även övrigt lärande och kunnande. En språkmedveten undervisning i alla läroämnen och samarbetet mellan ämneslärare och lärare i modersmål och litteratur samt speciallärarna är betydelsefullt.
I mån av möjlighet kan ämneslärare dela sakinnehållet från sitt läroämne till läraren i elevens modersmål. Sakinnehållet kan omfatta exempelvis beskrivningen av naturvetenskapliga fenomen (t.ex. fotosyntes eller vattnets kretslopp, som båda fördjupas i olika årskurser), grundbegrepp inom matematik eller historiska begreppskällor (t.ex. tidsperioder, förändring, varaktighet).
Läs mer
- Freeman & Freeman 2008: Academic Language for English Language Learners and Struggling Readers. Portsmouth.
- Rose, David & Martin, J. R. 2012. Learning to Write, Reading to Learn. Genre, Knowledge and Pedagogy in the Sydney School. Equinox.