Planera, introducera och börja

Inspirera till ämnet. Utan motivation är det svårt att fördjupa sig i ämnet, oavsett vilken form eller innehåll texten har. Videoklipp, bilder, litteratur eller samtal kring elevernas förhandskunskaper om ämnet kan väcka intresse. Gruppen kan också samla in förhandsinformation i form av bilder, begrepp och nyckelord.

Kartlägg elevernas förhandskunskaper och textfärdigheter både muntligt och skriftligt. Eleverna kan till exempel få i uppgift att välja ett ord som de förklarar muntligt för de andra. Uppgiften kan också göras skriftligt. Välj både ord som borde vara bekanta från tidigare och ord som är svåra och därför kan väcka diskussion.

Skapa en ordlista och en begreppskarta över de centrala begreppen. Exempel finns i bilagorna (Bilaga 2 och 3). En begreppskarta hjälper eleverna att gestalta helheten genom att den synliggör hur olika begrepp förhåller sig till varandra.

Eleverna kan självständigt söka efter ordens betydelse och vid behov använda hela sin språkrepertoar för att beskriva orden. Arbetet med ordlistan och begreppskartan aktiverar tidigare kunskaper, utvecklar förståelsen för ämnet och kan vara till hjälp under senare lektioner. Det här främjar språket både som föremål för lärande och som verktyg för inlärning.