Skriven text
Välj en text som är central med tanke på innehållet eller fenomenet som ska behandlas i undervisningen. Det kan vara en text ur läroboken, någon annan publicerad text eller en text som du själv har skrivit. Digital text kan enkelt redigeras med hjälp av färger, textstorlekar och överstrykningar för att underlätta läsningen. Du kan på förhand anteckna för varje stycke vad som händer i det.
Inled lektionen med att berätta för eleverna hur du har strukturerat lektionen. Presentera ämnet och texten som multimodal helhet och kontexten den ingår i. Diskutera varför texten är skriven, vilken betydelse den har i ett större sammanhang samt textens struktur. Då får eleverna ett bättre grepp om texten. Handlar den om en händelse, är det en beskrivning, förklaring eller en instruktion? (En beskrivning svarar på frågan hur och en förklaring svarar på frågan varför.)
Gemensam läsning och differentiering
Repetera hur texter är strukturerade och använd begrepp som stärker textfärdigheten. Alla elever bör känna till grundläggande begrepp som till exempel huvudsats, bisats och stycke för att kunna öppna upp en text. Beakta ändå att eleverna kan ha väldigt olika förkunskaper.
Läs texten ett stycke i taget. Öppna upp centrala och främmande ord med hjälp av frågor. Ställ frågor som lätt går att hitta svar på och använd en begreppskarta. Eleverna kan markera ord i texten och använda begreppskartan genom att fylla på med nya förklaringar, men också genom att dra linjer mellan olika begrepp för att gestalta hur begreppen kan användas och är relaterarade till varandra.
Gå närmare in på de begrepp som är centrala för att förstå innehållet och som kommer att upprepas. Belys det ämnesspecifika språket till exempel genom att lyfta fram vissa ord (som substantivet ockupation i historia) och använd dem i andra former (som verbet att ockupera). Tydliggör också ämnesspecifika metaforiska uttryck, som benämningen maktens vakthund (i samhällslära) eller pionjärarter (i biologi), och öppna upp strukturer som är typiska för ämnesspecifika texter.
Läsningen och arbetet med texten kan differentieras så att skickliga läsare läser på egen hand, i par eller i en liten grupp. De kan på förhand få frågor som de ska söka svaren till och som öppnar upp begreppen. När det här arbetssättet har blivit bekant får eleverna förutsättningar för mer självständigt arbete.
Skapa egna texter
Beskriv hurdana texter ni ska skapa. Texterna kan exempelvis vara definierande, beskrivande, refererande och förklarande. Använd den text som ni tillsammans granskat som modelltext. Också en kort modelltext tränar skrivfärdigheten för längre texter.
Uppgiften att skapa en egen text kan ha som mål att repetera, komplettera eller fördjupa innehållet som ni behandlat. Modelltexten styr strukturen och innehållet i den text som ska skapas vid repetition. Om texten som skapas ska komplettera fakta eller fördjupa innehållet byggs den upp på samma sätt som modelltexten, men med annat innehåll.
Målet med att använda en modelltext är att alla lär sig skapa texter. Även här är differentiering viktig. När eleverna producerar ny text kan skrivandet ske i grupp, i par eller självständigt. Läraren arbetar med dem som behöver handledning.
Exempel
Lektionen i korthet
- Presentera ämnet.
- Läs texten: var och en läser själv.
- Diskutera och öppna upp begrepp. Använd gärna begreppskartor.
- Skapa egna texter.