Vad är språkmedveten undervisning?
Kännetecknande för språkmedveten undervisning, språkfrämjande arbetssätt och undervisningsmetoder är att man lär sig läsa, förstå och tolka texter samt att producera dem. | Att läsa, förstå och producera texter |
Textfärdigheterna och läskunnigheten utvecklas samtidigt som eleven lär sig själva innehållet, inte separat. Läraren undervisar i och handleder i ämnesspecifik läsning och i produktion av texter samtidigt som hen förmedlar innehållet. | Innehåll och språk på samma gång |
Den språkmedvetna undervisningen är flexibel och möjliggör både gemensam läsning och arbete med text samt differentiering. Elever som är skickliga på att läsa och på att producera texter kan arbeta i par eller i grupper, medan läraren handleder övriga elever. Målet är att varje elev får handledning i det egna arbetet. | Gemensam verksamhet och differentiering |
Eleverna blir bekanta med det språk som används när de läser, diskuterar och producerar texter. Modelltexter i undervisningen främjar det ämnesspecifika språket när eleverna granskar modelltexternas särdrag. Modelltexterna fråntar inte eleverna deras kreativitet, utan ger dem ramar för att producera egna texter samtidigt som deras kunnighet i olika sätt att använda språket ökar. | Modelltexter främjar språket som föremål för lärande och som verktyg vid inlärningen |
I växelverkan med andra främjas också utvecklandet av socioemotionella färdigheter. Gemensam verksamhet i klassrummet förstärker elevernas färdigheter i att lyssna, föra en dialog, beakta andras åsikter och ger dem mod för att föra fram sina egna åsikter. | Sociala färdigheter |
Språkmedveten undervisning stöder elevernas läsning och hjälper dem identifiera och förstå olika textgenrer, begrepp och innehåll. I början behövs en starkare handledning men efter en tid kan eleverna arbeta mer självständigt. Skriftliga anvisningar stöder läsningen. | Stegvis mot självständigt arbete |
Varje läroämne har sina egna språkmedvetna arbetssätt, men dessa kan ofta också tillämpas inom andra läroämnen. Samarbete mellan lärare främjar en språkmedveten undervisning. | Övergripande och ämnesspecifikt |