26. Att hjälpa fattiga

Vain Salam-oppimateriaalin käyttöön Autetaan köyhiä

Mål

  • Eleven bekantar sig med begreppen zakat, allmosa, och sadaqa, välgörenhet.
  • Eleven förstår välgörenhetens betydelse inom islam och funderar på sina egna möjligheter att idka välgörenhet.
  • Eleven inser att välgörenhet också kan vara immateriell.

Undervisningstips

  • Om eleverna är intresserade kan ni gå igenom zakat noggrannare genom att räkna ut summan. Med sökorden zakat calculator hittar du räknare och grunder, till exempel www.islamic-relief.com/zakat/calculator.aspx.
  • Diskutera olika sätt att idka välgörenhet: till exempel att samla in pengar för ett sadaqa-ändamål genom att ordna loppis, kafé eller dylikt. Diskutera immateriella sätt att göra sadaqa och fundera på hur eleverna kan göra goda gärningar i vardagen.
  • Eleverna får i små grupper leta fram verser om zakat och sadaqa i Koranen.
  • Läs om välgörenhetsorganisationers verksamhet och om vart pengarna går och vem som får hjälp.