Eleven förstår att det enligt islam är en muslims skyldighet att behandla allt som hör till skapelsen, också växterna, väl.
Eleven förstår att människan behöver naturen.
Eleven lär sig vad människan kan göra för naturen.
Eleven lär sig vad man inte får göra i naturen.
Eleven lär sig att berätta om sina egna erfarenheter och lyssna till andras naturupplevelser.
Undervisningstips
Diskutera egna naturupplevelser. Fråga om någon har haft samma känsla som Zainab uppe på det höga berget.
Diskutera vad islam lär om människans rättigheter och skyldigheter mot naturen.
Vem har gett människan lov att plocka blåbär i skogen?
Vad annat har Allah gett människan lov att göra åt naturen? (Använda den som föda, för att göra bostäder, kläder, använda djur som hjälp i arbetet.)
Vad måste människan göra som gentjänst? (Använda naturresurserna och naturen med måtta och bara till det som är absolut nödvändigt, samt undvika att förorsaka djuren onödigt lidande.)
Gör upp en minneslista för den som rör sig i naturen. Man kan söka efter mer information om saken på sidor som handlar om allemansrätten.