Mål
- Eleven bekantar sig med varför muslimer firar eid al adha.
- Eleven bekantar sig med eid-traditionerna: offrande av ett får, gemensam bön utomhus eller i någon annan stor lokal.
- Eleven förstår att man kan be tillsammans även i moskén.
Undervisningstips
- Eleverna delar med sig av sina eid-upplevelser – Man kan repetera Ibrahims berättelse – om eleverna har glömt den, eller annars fördjupa berättelsen.
- Gör eid-kort eller eid-prydnader.
- Eid al adha eller offerfesten firas överallt i den islamska världen, men sätten att fira kan skilja sig åt. Det hör till saken att offra ett djur, vanligtvis ett får eller en get, och i många länder följer hela familjen med slakten, både barn och vuxna. Av köttet tillreds en festmåltid, som hela släkten äter tillsammans. I Finland har det ordnats större eid-fester i de större städerna, dit är alla muslimer är välkomna, eid al adha räcker fyra dagar.
Uppgifter och svar
Korsordet
Vågrät:
1. Bes utomhus på en öppen plats
EID-BÖN
2. Offerdjur
FÅR
3. Gud
ALLAH
4. Vallfärd till Mekka
HAJJ
5. Vem skulle Ibrahim offra?
ISMAIL
Lodrät:
1. Ishaqs far
IBRAHIM