Mål
- Eleven bekantar sig med dua-bönens betydelse för muslimerna.
- Eleverna lär sig att enligt Koranen brukade profeterna göra dua. (Koranen 21:90, 19:48)
- Eleven lär sig att dua, enligt Koranen, är ett viktigt sätt att närma sig Allah. (Koranen 25:77)
- Eleven lär sig att enligt islam säger Allah: ”Be till mig och jag ska svara på era böner.”
- Eleven lär sig hur man gör dua eller åkallan.
- Eleven lär sig på vilket språk dua kan göras enligt islam.
- Eleven lär sig när och hur dua görs enligt islam.
Undervisningstips
Läraren kan ställa följande frågor som stöd för undervisningen:
- Vad kan människan be av Allah? Varför?
- Hurudan är dua eller åkallan?
- Hur och när görs dua?
- På vilket språk görs dua?
Läraren kan använda 2–3 aya ur Koranen (till exempel 27:62, 40:60). Med hjälp av bilden kan läraren visa hur man lyfter händerna när man gör dua.
Läraren kan berätta hur profeten Muhammed enligt islamsk tradition bad Allah om hjälp i striden vid Badr. Enligt Koranen svarade Allah på Profetens och de andra troendes bön genom att sända tusen änglar till deras hjälp (Koranen 8:9). Läraren kan berätta för eleverna att inom islam har Allahs profeter gjort dua och Allah har hört deras böner.
Exempelvis i suran Maryam åkallar profeten Zakaria sin Herre i all tysthet och ber om ett barn (19:3-6). När profeten Yaqub var sorgsen för profeten Yusufs skull, klagade han över sin sorg och sina bekymmer inför Allah och Allah besvarade Yaqubs dua (Koranen 12:86). Allah botade profeten Ayub, när Ayub gjorde dua inför Allah och sade: ”Jag har prövats av olyckor och elände, men Du är den Barmhärtigaste av de barmhärtiga” (Koranen 21:83).