Eleven lär sig begreppet umma, som betyder den islamska gemenskapen.
Eleven lär sig att islam är världens näst största religion.
Eleven förstår vad broderskap betyder inom islam.
Eleven lär sig förstå sitt uppförande och hur det påverkar andra.
Undervisningstips
Ta reda på hur många muslimer det finns och hur utbredd islam är. Studera först världskartan på s. 14–15. Läraren förklarar att muslimerna är i majoritet i de gröna områdena. Muslimerna utgör en betydande minoritet i många länder.
Dela upp betydelsen av ordet umma enligt följande: hela världens muslimers umma, Finlands umma, den egna moskéns umma och den egna klassens umma.
Tala om olikheter och likheter mellan muslimerna: vilka seder är olika och vilka är lika. Ni kan också prata om skillnader och likheter mellan exempelvis sunni- och shiamuslimer, om det finns av båda i klassen, men betona ändå att vi alla är muslimer och att vår religion i grunden är likadan.
Bilden på s. 12–13 är ett bra sätt att inleda diskussionen. Muslimska kvinnor klär sig på olika sätt i olika länder. Diskutera hur klimatet och kulturen påverkar klädseln i allmänhet. Tänk till exempel på barnens vinterkläder eller användningen av kjol.
Diskutera hadith i slutet av texten och hur muslimer kan följa hadith i deras liv.