Mål
- Eleven lär sig begreppet umma, som betyder den islamska gemenskapen.
- Eleven lär sig att islam är världens näst största religion.
- Eleven förstår vad broderskap betyder inom islam.
- Eleven lär sig förstå sitt uppförande och hur det påverkar andra.
Undervisningstips
- Ta reda på hur många muslimer det finns och hur utbredd islam är. Studera först världskartan på s. 14–15. Läraren förklarar att muslimerna är i majoritet i de gröna områdena. Muslimerna utgör en betydande minoritet i många länder.
- Dela upp betydelsen av ordet umma enligt följande: hela världens muslimers umma, Finlands umma, den egna moskéns umma och den egna klassens umma.
- Tala om olikheter och likheter mellan muslimerna: vilka seder är olika och vilka är lika. Ni kan också prata om skillnader och likheter mellan exempelvis sunni- och shiamuslimer, om det finns av båda i klassen, men betona ändå att vi alla är muslimer och att vår religion i grunden är likadan.
- Bilden på s. 12–13 är ett bra sätt att inleda diskussionen. Muslimska kvinnor klär sig på olika sätt i olika länder. Diskutera hur klimatet och kulturen påverkar klädseln i allmänhet. Tänk till exempel på barnens vinterkläder eller användningen av kjol.
- Diskutera hadith i slutet av texten och hur muslimer kan följa hadith i deras liv.