Eleven lär sig att inom islam är äktenskapet, samt kärleken och nåden mellan makarna, Guds tecken på Hans skapelse.
Eleven lär sig av profeten Muhammeds exempel att han var en förstående, hjälpsam och tålmodig make enligt islamsk tro.
Eleven lär sig att Profetens fruar kallas för de Troendes mödrar och att enligt islamsk tradition var och en av dem hade viktiga uppgifter i samhället.
Undervisningstips
Repetera berättelsen om när Profeten fick de första koranverserna och darrande återvände hem.Hemma bäddade hans hustru Khadija ner honom och trodde att han var Guds utvalde.
Berätta andra berättelser om Profeten som make, till exempel att han lappade sina egna kläder och utförde hushållssysslor.
Fundera på vad muslimerna kan lära sig av de Troendes mödrar.Var kvinnorna samhälleligt aktiva och lyssnade man på deras åsikter?
Diskussionstips från bilderna i kapitlet:Det berättas att profeten Muhammed var vänlig och förstående mot sina fruar.Enligt islamsk tradition sprang han bland annat i kapp med sin hustru Aisha och hjälpte sina hustrur att köpslå.I berättelserna uppmanade också Profeten sina efterföljare att lära sina barn simma och att vara nåderika och kärleksfulla mot sina barn.
Berätta att osmanerna, som omtalas i bildtexten på sidan 70, i huvudsak var muslimer, men att det i deras rike också fanns andra folk som fick behålla sin kultur och tro.När riket splittrades bildades det nuvarande Turkiet.