Eleven lär sig att enligt islamsk tradition tog muslimerna makten över Mekka på fredlig väg.
Eleven lär sig att freden vid al-Hudaybiya gjorde det möjligt för islam att spridas på fredlig väg och återvända till Mekka.
Eleven repeterar den islamska tideräkningen, som började vid hijra.
Eleven lär sig att profeten Muhammed berättas vara en förebild för fred.
Eleven lär sig att Mekka blev en muslimsk stad vid den här tidpunkten.
Undervisningstips
Läs Koranens 48:e sura, surat al fath, Segern. Där nämns sakina, som betyder en känsla av lugn och stillhet. Diskutera i vilka situationer man kan känna sakina. (Till exempel när man ber.)
Titta på bilden på sidan 82 i läroboken och diskutera vad som händer på bilden.
Fundera på varför al-Hudaybiya-avtalet var så viktigt för islam:
Avtalet ingicks mellan Profeten och Quraish.
I av talet erkändes den islamska stadsstaten Medina.
Avtalet garanterade fred i tio år.
Betona att Profeten, enligt islamsk tradition, aldrig bröt mot sina avtal.Det var Quraish och dess bundsförvanter som bröt mot al-Hudaybiya-avtalet.
Fundera på varför profeten Muhammed, enligt berättelserna, inte ville hämnas på Mekkaborna för den orätt som muslimerna hade utsatts för.Detta hänger ihop med vers 12:92 i Koranen.