Mål
- Eleven bekantar sig med judarnas viktigaste högtider.
- Eleven känner igen de viktigaste symbolerna och föremålen för judendomen: davidsstjärnan, menora, shofar, tefillin.
- Eleven känner igen judarnas trosbekännelse.
- Eleven lär sig vilka heliga skrifter som är viktigast för judarna.
- Eleven lär sig vad sabbat är.
- Eleven lär sig vilken betydelse profeten Musa har för judarna.
- Eleven kan jämföra likheter och skillnader mellan judiska och islamska seder.
Undervisningstips
- Fråga eleverna innan ni läser texten vilka judiska högtider och annat judiskt som de känner till.
- Titta på bilderna av judiska föremål i läroboken och diskutera:
a) om de är bekanta för eleverna sedan tidigare och
b) hur de hör ihop med judendomen.
- Jämför begrepp inom islam och judendom:
- imam och rabbi
- moské och synagoga
- fredag och sabbat
- Koranen och Tora samt
- halal och kosher genom att diskutera eller till exempel genom att göra bildkollage.
- Besök en synagoga eller titta på bilder av en synagoga och jämför den med en moské. Vilka skillnader eller likheter finns det?