Mål
- Eleven lär sig vem som hör till bokens folk enligt Koranen och varför de kallas så.
- Eleven lär sig vilka böcker bokens folk har fått enligt Koranen.
- Eleven lär sig hur Allah, i Koranen, har befallt muslimerna att bemöta bokens folk och andra som inte är muslimer.
Undervisningstips
- Eleven läser vers 5:5 i Koranen.
- Visa en karta över Arabiska halvön och peka ut Mekka, Medina, Jerusalem och Betlehem.
- Om skolan har en Bibel, visa den för eleverna. Beskriv Bibelns uppbyggnad:
- Gamla testamentet: judarnas heliga skrifter, ur islamsk synvinkel bland annat Tora och Psalmerna.
- Nya testamentet: de kristnas heliga skrifter, ur islamsk synvinkel bland annat Evangeliet.
- Visa bilder av Tora på internet och berätta varför boken som Ibrahim fick också kallas för Bokrullen inom islam.
- Islam godkänner inte diskriminering: Gud har delat upp människorna i stammar och folk, men det är de inre egenskaperna (K. 49:13) som avgör vem som är en god människa, inte de yttre egenskaperna. Olika språk och utseenden är en rikedom.
- Bokens folk har en särställning inom islam. Ur islams synvinkel har muslimerna samma kedja av profeter och samma heliga skrifter från Gud.
- Närheten med de två andra religionerna ses i matbestämmelserna och tillståndet att gifta sig med en kvinna från något av bokens folk (K. 5:5).
- I religionen, din, finns inget tvång (K. 2:256).
- Profetens exempel var att visa respekt för de tillställningar som representanter för andra religioner ordnade i Medina.