Eleven lär sig vem som hör till bokens folk enligt Koranen och varför de kallas så.
Eleven lär sig vilka böcker bokens folk har fått enligt Koranen.
Eleven lär sig hur Allah, i Koranen, har befallt muslimerna att bemöta bokens folk och andra som inte är muslimer.
Undervisningstips
Eleven läser vers 5:5 i Koranen.
Visa en karta över Arabiska halvön och peka ut Mekka, Medina, Jerusalem och Betlehem.
Om skolan har en Bibel, visa den för eleverna. Beskriv Bibelns uppbyggnad:
Gamla testamentet: judarnas heliga skrifter, ur islamsk synvinkel bland annat Tora och Psalmerna.
Nya testamentet: de kristnas heliga skrifter, ur islamsk synvinkel bland annat Evangeliet.
Visa bilder av Tora på internet och berätta varför boken som Ibrahim fick också kallas för Bokrullen inom islam.
Islam godkänner inte diskriminering:Gud har delat upp människorna i stammar och folk, men det är de inre egenskaperna (K. 49:13) som avgör vem som är en god människa, inte de yttre egenskaperna.Olika språk och utseenden är en rikedom.
Bokens folk har en särställning inom islam. Ur islams synvinkel har muslimerna samma kedja av profeter och samma heliga skrifter från Gud.
Närheten med de två andra religionerna ses i matbestämmelserna och tillståndet att gifta sig med en kvinna från något av bokens folk (K. 5:5).
I religionen, din, finns inget tvång (K. 2:256).
Profetens exempel var att visa respekt för de tillställningar som representanter för andra religioner ordnade i Medina.