Eleven repeterar när man ska göra tvagningen enligt den islamska läran.
Eleven bekantar sig med torrtvagningen och i vilka situationer den kan användas.
Eleven lär sig när muslimer enligt islam ska göra den stora tvagningen, ghusl.
Eleven förstår att inom islam är en vanlig dusch eller handtvätt inte en tvagning om man inte har rätt avsikt.
Eleven förstår niyyas, avsiktens, betydelse för tvagningen inom islam.
Undervisningstips
Fråga först vad eleverna vet om tvagningen och dess ordningsföljd enligt islam. Obs! Det finns information om wudu i tidigare lärarhandledningar. Det viktigaste är ändå att du genom din attityd förmedlar att wudu kan göras på flera olika sätt. Ett barn lär sig förstås föräldrarnas sätt att göra wudu.
Bilden i avsnittet visar lappländska fjäll. Redan i början av lektionen kan ni titta på bilden och diskutera hur man kan göra tvagningen och be på ett sådant ställe.
Fundera tillsammans på hur man gör tvagningen om man inte har tillgång till vatten.
Eekanta er med torrtvagningens rörelser.
Gör en förteckning över de situationer då man i alla fall ska göra den stora tvagningen enligt islam.
Spela ett spel med egna rörelser för de tre olika typerna av tvagning. Räkna upp olika situationer och låt eleverna svara genom att visa rörelserna. Exempel:
före fredagsbönen? Eleverna låtsas duscha.
före man läser Koranen? Eleverna låtsas göra tvagningen.
före man ber i öknen? Eleverna låtsas göra torrtvagningen.