Mål
- Eleven repeterar när man ska göra tvagningen enligt den islamska läran.
- Eleven bekantar sig med torrtvagningen och i vilka situationer den kan användas.
- Eleven lär sig när muslimer enligt islam ska göra den stora tvagningen, ghusl.
- Eleven förstår att inom islam är en vanlig dusch eller handtvätt inte en tvagning om man inte har rätt avsikt.
- Eleven förstår niyyas, avsiktens, betydelse för tvagningen inom islam.
Undervisningstips
- Fråga först vad eleverna vet om tvagningen och dess ordningsföljd enligt islam. Obs! Det finns information om wudu i tidigare lärarhandledningar. Det viktigaste är ändå att du genom din attityd förmedlar att wudu kan göras på flera olika sätt. Ett barn lär sig förstås föräldrarnas sätt att göra wudu.
- Bilden i avsnittet visar lappländska fjäll. Redan i början av lektionen kan ni titta på bilden och diskutera hur man kan göra tvagningen och be på ett sådant ställe.
- Fundera tillsammans på hur man gör tvagningen om man inte har tillgång till vatten.
- Eekanta er med torrtvagningens rörelser.
- Gör en förteckning över de situationer då man i alla fall ska göra den stora tvagningen enligt islam.
- Spela ett spel med egna rörelser för de tre olika typerna av tvagning. Räkna upp olika situationer och låt eleverna svara genom att visa rörelserna. Exempel:
- före fredagsbönen? Eleverna låtsas duscha.
- före man läser Koranen? Eleverna låtsas göra tvagningen.
- före man ber i öknen? Eleverna låtsas göra torrtvagningen.