1. Rituell renhet

Vain Salam-oppimateriaalin käyttöön Rituaalinen puhtaus

Mål

  • Eleven repeterar när man ska göra tvagningen enligt den islamska läran.
  • Eleven bekantar sig med torrtvagningen och i vilka situationer den kan användas.
  • Eleven lär sig när muslimer enligt islam ska göra den stora tvagningen, ghusl.
  • Eleven förstår att inom islam är en vanlig dusch eller handtvätt inte en tvagning om man inte har rätt avsikt.
  • Eleven förstår niyyas, avsiktens, betydelse för tvagningen inom islam.

Undervisningstips

  • Fråga först vad eleverna vet om tvagningen och dess ordningsföljd enligt islam. Obs! Det finns information om wudu i tidigare lärarhandledningar. Det viktigaste är ändå att du genom din attityd förmedlar att wudu kan göras på flera olika sätt. Ett barn lär sig förstås föräldrarnas sätt att göra wudu.
  • Bilden i avsnittet visar lappländska fjäll. Redan i början av lektionen kan ni titta på bilden och diskutera hur man kan göra tvagningen och be på ett sådant ställe.
  • Fundera tillsammans på hur man gör tvagningen om man inte har tillgång till vatten.
  • Eekanta er med torrtvagningens rörelser.
  • Gör en förteckning över de situationer då man i alla fall ska göra den stora tvagningen enligt islam.
  • Spela ett spel med egna rörelser för de tre olika typerna av tvagning. Räkna upp olika situationer och låt eleverna svara genom att visa rörelserna. Exempel:
  1. före fredagsbönen? Eleverna låtsas duscha.
  2. före man läser Koranen? Eleverna låtsas göra tvagningen.
  3. före man ber i öknen? Eleverna låtsas göra torrtvagningen.