3. Halal och haram

Mål
- Eleven vet vad halal och haram betyder.
- Eleven lär sig att det också finns andra sätt att klassificera gärningar än att säga att de är lagliga och olagliga, det vill säga halal och haram.
- Eleven lär sig att enligt islam är makruh en icke-önskvärd gärning som inte leder till synd.
- Eleven lär sig att inom islam är mubah fritt valbara tillåtna gärningar, såsom att välja yrke.
- Eleven lär sig att inom islam betyder mustahabb rekommenderade gärningar som ger en belöning, till exempel att hälsa på andra.
- Eleven lär sig att fard är en obligatorisk gärning inom islam, till exempel att be. Enligt islamsk tro är det en synd att låta bli att göra en obligatorisk gärning.
- Eleven lär sig varför islam lär att Gud har bestämt att det ska finnas förbjudna och tillåtna gärningar.
Undervisningstips
- Eleverna tittar på bilden på sidan 199 och gör upp en tabell. Varje grupp bidrar med minst tre gärningar i varje kategori:
Haram | Makruh | Mubah | Mustahabb | Fard |
---|---|---|---|---|
Använda rusmedel | Att svära | Klä sig enligt egen smak | Besöka släktingar | Be |
Äta förbjudna livsmedel | Fördröja bönen | Studera det man vill | Ge sadaqa | Fasta |
Ta ut ränta | Att ha roligt på andras bekostnad | Välja yrke | Sköta sin hygien | Betala allmosa |
- Skriv rubrikerna ”goda gärningar – halal” och ”dåliga gärningar – haram” på tavlan och låt eleverna ge exempel på goda och dåliga gärningar.
- Fundera vilken inverkan förbjudna gärningar kan ha på människan och hennes närstående.
- Fundera på vilken inverkan förbjudna gärningar kan ha på samhället.
- Diskutera varför det är svårt att veta om något är haram eller makruh. Ta tobak som exempel: Innan man visste att rökning var hälsofarligt, ansåg många lärda muslimer att rökning var icke-önskvärt på grund av lukten. Nu när det finns vetenskapliga bevis för tobakens hälsorisker anser många lärda att tobak är förbjudet.