Mål
- Eleven lär sig att islamskt uppförande, adab, bygger på Profetens exempel och Koranen.
- Eleven lär sig det islamska uppförandets grunder och värderingar.
- Eleven lär sig att det finns mångfald inom islam också i fråga om detaljer i hur man ska uppföra sig.
- Eleven lär sig att förmågan att leva sig in i hur någon annan har det är grunden för det islamska uppförandet.
- Eleven lär sig att självutveckling hör till de religiösa skyldigheterna.
Undervisningstips
- Gå igenom hadithen på sidan 203 om förmågan att förstå hur en annan person har det. Eleverna kan diskutera gruppvis i vilka situationer de själva vill ha hjälp.
- Läs koranversen på sidan 203 högt. Fundera tillsammans på varför vänlighet ger en vänlig stämning och varför en negativ inställning ger en negativ stämning.
- Diskutera varför det är viktigt att utveckla sig själv och hur man kan göra det.
- Gå igenom tabellen på sidan 204. Diskutera om samma ideal finns i det finländska samhället.
- Titta på bilden på sidan 205. På vilka olika sätt kan man göra det trevligt att studera tillsammans och hur kan eleverna påverka själva?