Mål
- Eleven förstår att människan har fått en ansvarsfull uppgift att skydda jordklotet och livet på jorden. Alla har sin uppgift i ekosystemet.
- Eleven lär sig att det berättas i Koranen vilka livsmedel människan får använda.
- Eleven lär sig att alla djur ska behandlas väl enligt islam.
- Eleven lär sig vad halal-kött är och vad djurskyddslagen säger om halal-slakt.
- Eleven funderar på hur djurens välfärd tillgodoses när djur föds upp för köttets skull.
Undervisningstips
- Diskutera på vilka olika sätt människan kan utnyttja djuren. I texten sägs det att naturen i sig är värdefull. Vad betyder det?
- Titta på bilden i läroboken av en blind person med ledarhund. Diskutera vilka tankar bilden och bildtexten väcker. Vad betyder bildtexten? Varifrån kommer uppfattningen om att muslimer inte tycker om hundar?
- Sök koranverser som handlar om vilka djur muslimer får äta. Visa följande verser i Koranen: K. 2:173, 5:5, 6:118–119, 121.
- Diskutera livsmedelsproduktionens inverkan på produktionsdjurens välfärd och på miljön i allmänhet. Jämför fastkedjad köttboskap med fritt gående nötkreatur och exempelvis vanliga burhöns med frigående höns.