Eleven förstår att människan har fått en ansvarsfull uppgift att skydda jordklotet och livet på jorden. Alla har sin uppgift i ekosystemet.
Eleven lär sig att det berättas i Koranen vilka livsmedel människan får använda.
Eleven lär sig att alla djur ska behandlas väl enligt islam.
Eleven lär sig vad halal-kött är och vad djurskyddslagen säger om halal-slakt.
Eleven funderar på hur djurens välfärd tillgodoses när djur föds upp för köttets skull.
Undervisningstips
Diskutera på vilka olika sätt människan kan utnyttja djuren. I texten sägs det att naturen i sig är värdefull. Vad betyder det?
Titta på bilden i läroboken av en blind person med ledarhund. Diskutera vilka tankar bilden och bildtexten väcker. Vad betyder bildtexten? Varifrån kommer uppfattningen om att muslimer inte tycker om hundar?
Sök koranverser som handlar om vilka djur muslimer får äta. Visa följande verser i Koranen: K. 2:173, 5:5, 6:118–119, 121.
Diskutera livsmedelsproduktionens inverkan på produktionsdjurens välfärd och på miljön i allmänhet. Jämför fastkedjad köttboskap med fritt gående nötkreatur och exempelvis vanliga burhöns med frigående höns.