Hoppa till huvudinnehåll

Salam – islams väg

Hem
  • Aktuellt
    • Webbnyheter
    • Meddelanden
    • Blogg
    • Till personer som flytt från Ukraina
    • Undervisningsväsendet och krisen i Ukraina
    • Evenemangskalender
    • Ansökan om finansiering
    • Utbildningsstyrelsens nyhetsbrev
    • Podcasten Lärandet som passion!
  • Tjänster
    • Studieinfo.fi och Studieinfos tjänster
    • Statsunderstöd och finansiering för internationalisering
    • Statsandelar
    • Informationshantering
    • Fortbildningstjänster
    • Erkännande av examina
      • Erkännande av examina avlagda utomlands
        • Utbildningsstyrelsens beslut om behörighet för yrke
      • Erkännande av finländska examina utomlands
      • Erkännande av utländska examina i Finland
    • Konsulteringstjänster
    • Läromedel
    • Ärendehanterings- och rådgivningstjänster
    • Vanliga frågor
  • Utbildning och examina
    • Småbarnspedagogik
    • Förskoleundervisning
    • Grundläggande utbildning
    • Gymnasieutbildning
      • GLP2021– stöd för genomförandet av läroplanen för gymnasieskolan
      • Läroämnen i gymnasiet
    • Yrkesutbildning
      • Kvalitetsledning inom yrkesutbildningen
      • Yrkesinriktade examina
      • Arbetslivskommissioner
      • Utvecklingsprojekt inom yrkesutbildningen
    • Utbildning som handleder för examensutbildning
    • Grundläggande konstundervisning
    • Yrkeshögskolor och universitet
    • Språk- och translatorexamina
    • Fritt bildningsarbete
    • Barn, elever och studerande med invandrarbakgrund
    • Samer, romer och teckenspråkiga
  • Internationalisering
    • Internationaliseringstjänster för individer
      • Internationell EDUFI-praktik
    • Internationaliseringstjänster för organisationer
      • Programmet Erasmus+
        • Erasmus+ för allmänbildande utbildning
        • Erasmus+ för yrkesutbildningen
        • Erasmus+ högre utbildning
        • Erasmus+ för vuxenutbildning
        • Erasmus+ för ungdomssektorn
        • Erasmus+ för motions- och idrottsområdet – Sport
      • Europeiska solidaritetskåren
      • Kreativa Europa 2021-2027
      • Nordplus
      • Studier i finska språket och Finlands kultur
      • Statsunderstöd för internationalisering
      • Transatlantic Classroom för gymnasier
      • HEI ICI ja HEP -ohjelmat
    • Internationella nätverk och forum
    • Kompetenscentret för utvecklingssamarbete inom utbildningssektorn
    • Stöd för internationalisering
      • Stöd för internationalisering av högskoleutbildningen
        • Nordic Master
    • Internationell kompetens och arbetslivet
  • Uppgiftsinnehåll och analys
    • Publikationer
    • Prognostisering
    • Statistik
    • Informationsresurser och register
    • Lägesöversikt över den svenskspråkiga utbildningen
    • Finland i internationell jämförelse
  • Teman och utveckling
    • Välbefinnande
    • Säkerhet inom utbildning och fostran
    • Jämställdhet och likabehandling
    • Tolkningstjänster
    • Digitalisering
    • Digital kompetens
    • Programmet för läskunnighet
    • Livslång handledning i Finland
    • Nationella nätverk och projekt
    • Ledarskap inom småbarnspedagogik och utbildning
  • Om oss
    • Organisation och ledning
    • Uppdrag
    • Till medierna
    • Kontakta oss
      • Telefonkatalog
    • Utlåtanden
    • Kundupplevelsen och kundtjänsten
    • Utbildningsstyrelsen i sociala medier
  • För lärare
  • Suomeksi
  • På svenska
  • In English
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Youtube
  • Ställ frågor och ge respons
  • Yki chatbot är i hjälper till med allmänna frågor om Yki
  • Respons på tillgängligheten
  • Integritetspolicy
  • Cookie inställningar

Utbildningsstyrelsen

Hagnäskajen 6
PB 380, 00531 Helsingfors

Telefon +358 29 533 1000
Fax +358 29 533 1035

  •  Se på kartan 

© Utbildningsstyrelsen 2025

  1. Hem
  2. Salam – islams väg
  3. Årskurs 2
  1. Salam – islams väg
Salam opeopas

Salam – islams väg

Material för läraren
Dela sida
  • Salam – islams väg
    • Årskurs 1
      • Islams betydelse för mänskligheten och individen
        • 1. Al salamu alaikum!
        • 2. Fatima och Adam är muslimer
        • 3. Vad tror vi muslimer på
        • 4. Muslimer från olika länder
      • Allahs egenskaper
        • 5. En Gud – Allah
        • 6. Allah är Skaparen
        • 7. Allahs barmhärtighetsverk
      • Profeten Muhammeds liv
        • 8. Profeten Muhammed
        • 9. Muhammeds barndom och ungdom
        • 10. Muhammeds uppdrag som profet
        • 11. Profeten Muhammed var hederlig och pålitlig
        • 12. Fatima älskar profetens ättlingar
        • 13. Den siste profeten
      • Uppförande
        • 14. Var god mot dina föräldrar
        • 15. Studera
        • 16. Ta hand om en ny elev
        • 17. Respektera olika religioner och seder
        • 18. Hjälp en vän
        • 19. Be om förlåtelse
        • 20. Välkomna en ny lärare
        • 21. Ta hand om djur och natur
        • 22. Upplev skogen
        • 23. Hjälp äldre släktingar
        • 24. Fira högtider och fester
        • 25. Ta hand om familj och släkt
    • Årskurs 2
      • Koranens korta suror och deras betydelse
        • 1. Läs!
        • 2. Suran Ingressen
        • 3. Suran Den rena tron
        • 4. En sura om hjälp och beskydd
        • 5. Den sista suran
      • Profeternas berättelser: Adam, Nuh och Ibrahim
        • 6. Berättelser om profeterna
        • 7. Den första människan
        • 8. Berättelsen om den stora floden
        • 9. En sval eld
        • 10. Prövningen i öknen
      • Bönen inom islam
        • 11. Mot Kaba
        • 12. Att förbereda sig för bönen
        • 13. Att utföra bönen
        • 14. Att åkalla Allah
      • Muslimska seder
        • 15. Moskéer i världen
        • 16. I moskén
        • 17. Uppförande i moskén
        • 18. Renhet är en del av tron
        • 19. Måltiden
        • 20. Hos grannarna
      • Den islamska kalendern
        • 21. Det islamska året
        • 22. Fastemånaden är annorlunda
        • 23. Snart är fastan slut
        • 24. Fastans avslutningsfest
        • 25. Farmor och farfar reser till Mekka
        • 26. Offerfesten
    • Årskurs 3
      • Islams betydelse för mänskligheten och individen
        • 1. Muistatko vielä Fatiman ja Adamin?
        • 2. Sommarlovshälsningar
        • 3. En enda stor familj
        • 4. Nya grannar
        • 5. Läraren sade: Läs
        • 6. Vad tror vi på?
        • 7. Det underbara Paradiset
      • Allahs egenskaper
        • 8. Säg: Allah är en
        • 9. Vem ger oss livet?
        • 10. Allah är Förlåtaren
        • 11. Alla prisar Honom
        • 12. Binas berättelse
        • 13. Myrornas berättelse
      • Profeten Muhammeds liv
        • 14. Den förunderliga natten
        • 15. Himmelsresan
        • 16. Modige Ali
        • 17. Spindeln vid grottmynningen
        • 18. En ny början
        • 19. Profeten i Medina
        • 20. Änglar i slaget vid Badr
        • 21. Profetens under
      • Uppförande
        • 22. Anton hjälper Adam
        • 23. Zainab tar hand om Fatima
        • 24. Adams pappa berättar om sin barndom
        • 25. Många sätt att göra goda gärningar
        • 26. Tålamod, Hajar!
        • 27. Skolans återvinningsdag
        • 28. Anton får en lillasyster
    • Årskurs 4
      • Koranens suror och deras betydelser
        • 1. Den heliga Koranen
        • 2. Elefantens folk
        • 3. Bokens moder
        • 4. Suran Guds hjälp
        • 5. Suran Det goda i överflöd
        • 6. Quraish
      • Profeternas berättelser
        • 7. Islams 25 Profeter
        • 8. Kamelstoet
        • 9. I valens buk
        • 10. Brunnen
        • 11. Faraos drömmar
        • 12. Solen, månen och stjärnorna
        • 13. Allah prövade Ayub
      • Bönen
        • 14. Varför ber vi?
        • 15. Tvagningen
        • 16. Jag inleder min morgon
        • 17. Vi ber tillsammans
        • 18. Jag gör dua
      • Muslimska seder
        • 19. Pappa Mustafa ger råd
        • 20. Fatima känner igen ärliga handlingar
        • 21. Zainab och Adam gör ett misstag
        • 22. Moskén i centrum
        • 23. Den första böneriktningen
      • Den islamska kalendern
        • 24. Nådens månad
        • 25. Allmaktens natt
        • 26. Att hjälpa fattiga
        • 27. Berättelsen om Mekka
        • 28. Vallfärden
    • Årskurserna 5–6
      • 1. Islam i världen
        • 1. Islam är en världsreligion
        • 2. Islam i Finland
        • 3. Muslimerna som samhällsmedlemmar
        • 4. Kvinnorna inom islam
        • 5. Den islamska kulturen
        • 6. Islams mångfald
      • 2. Islams grunder
        • 1. Trons grunder
        • 2. Guds enhet
        • 3. Vad är shirk?
        • 4. Religiösa skyldigheter
        • 5. Undantag från skyldigheterna
        • 6. Kamp
        • 7. Livet efter döden
      • 3. Profeten Muhammed
        • 1. Profetens personlighet
        • 2. Profeten som far och morfar
        • 3. Profeten som make
        • 4. Profetens följeslagare
        • 5. Traditionen
        • 6. Flytten till Medina och återkomsten till Mekka
        • 7. Den sista vallfärden
      • 4. Islam och övriga religioner
        • 1. Ibrahims barn
        • 2. Judendomen
        • 3. Kristendomen
        • 4. Islam och bokens folk
        • 5. Andra världsåskådningar
        • 6. Tolerans
      • 5. Koranen
        • 1. Insamling och uppbyggnad
        • 2. Koranens betydelse i vardagen och det rätta sättet att läsa Koranen
        • 3. Tronens vers
        • 4. Suran Baktalaren
        • 5. Suran Den minsta hjälp
        • 6. Sanningens förnekare
        • 7. Ett tvinnat rep
        • 8. Den flyende tiden
        • 9. Suran Tävlan i rikedom
        • 10. Kvinnorna i Koranen
        • 11. Ynglingarna i grottan
      • 6. Bönen
        • 1. Rituell renhet
        • 2. Avsikten
        • 3. Fem gånger per dag
        • 4. På resa
        • 5. Andra böner
        • 6. Fatima ber inte i dag
      • 7. Profeternas berättelser
        • 1. Profeternas uppgifter
        • 2. Idris
        • 3. Shu’ayb
        • 4. Musa
        • 5. Dawud
        • 6. Zakariya
        • 7. Isa
      • 8. Islamsk etik
        • 1. Etik och moral
        • 2. Den rätta vägen – sharia
        • 3. Halal och haram
        • 4. Varför finns det förbud?
        • 5. Islamskt uppförande
        • 6. Att kontrollera sitt uppförande
        • 7. Behandling av djur
      • 9. Muslimska seder
        • 9.1 Zainab förbereder sig för ungdomsåren
        • 9.2 Snart vuxen
        • 9.3 Mehdi och förklädet
        • 9.4 Bröllop
        • 9.5 Ett barn föds
        • 9.6 Dags att ta farväl av morfar
    • 7.–9. luokka
      • 1. Islamin perusteet
        • Mitä islam on?
        • Miten usko vaikuttaa elämään?
        • Rukous
        • Vähäosaisista huolehtiminen
        • Pyhä kuukausi
        • Jumalan talo
        • Islamilainen käsitys maailmankaikkeudesta
        • Kuolema ja hautaaminen
        • Islam Euroopassa
      • 2. Muut uskonnot
        • Islam ja muut uskonnot
        • Ennen kristinuskoa Suomessa palvottiin henkiä ja esi-isiä
        • Kristinusko
        • Juutalaisuus
        • Hindulaisuus
        • Buddhalaisuus
        • Kiinan ja Japanin uskonnot
          • Kungfutselaisuus
          • Shintolaisuus
          • Taolaisuus
      • 3. Koraani
        • Koraanin ilmoittaminen
        • Koraanin sisältö
        • Koraani ja tiede
        • Koraanin rakenne
        • Usko yhteen Jumalaan
        • Profeetat
        • Arjen opas
        • Koraanin tulkinta
      • 4. Profeetta Muhammed
        • Arabian niemimaa ennen Muhammedin tehtävää
        • Islamin vaiheet Mekassa
        • Medinan kausi
        • Profeetan viimeiset vuodet
        • Profeetta Muhammedin perintö
        • Muhammedin kuoleman jälkeen
      • 5. Islamilainen etiikka
        • 1. Hyvä elämä
        • 2. Sharia ja fiqh
        • 3. Lainopin menetelmiä
        • 4. Lain tulkintaa: naisen historia islamissa
        • 5. Avioliitto
        • 6. Lasten oikeudet
        • 7. Islamilainen tapakulttuuri
        • 8. Koulutus ja työ
        • 9. Yhteisö Suomessa
        • 10. Ympäristön suojelu
      • 6. Islamilainen tiede ja kulttuuri
        • Islamilainen valtakunta ruokkii kulttuurielämää
        • Kulttuurin kultakausi 750–1258
        • Länsimaiseen kulttuuriin vaikuttaneet tieteen tekijät abbasididynastiassa
        • Umaijadien Andalusia oli diplomatian ja valistuksen alkulähde
        • Länsimaiseen kulttuuriin vaikuttaneet tieteen tekijät Andalusiassa
        • Moskeija oli tieteen ja taiteen keskus
        • Islamilaisen taiteen kehitys
        • Islamilainen tiede nykyään
      • Sanasto
    • Arbetsgruppen

Årskurs 2

2. luokka etusivukuva

V Koranens korta suror och deras betydelse

VI Profeternas berättelser: Adam, Nuh och Ibrahim

VII Bönen inom islam

VIII Muslimska seder

IX Den islamska kalendern


Publicerat 2013, uppdaterat 2023

Salam


Till nätbokhandel
  • Ställ frågor och ge respons
  • Yki chatbot är i hjälper till med allmänna frågor om Yki
  • Respons på tillgängligheten
  • Integritetspolicy
  • Cookie inställningar
Hem

© Utbildningsstyrelsen 2025