Seriöst! Vad tycker du?

Seriöst?!

Slut med Facebook

I Forsand skole i Norge upplevde många elever att de blev mobbade på Facebook. Skolan har därför förhindrat åtkomst till Facebook på sina datorer.
 Källa: nrk.no

Tankar och frågor

I dag i skolan gav en klasskompis sin mobil till mig för att visa en bild. På bilden såg jag XX som stod framför spegeln med mobiltelefonen i handen, helt utan kläder. Så kom vår lärare och såg bilden. I motsats till de andra blev vår lärare tyst och såg lite sorgsen ut. Hon sa att XX inte har det så lätt och när man inte har det så lätt kan man göra konstiga saker som andra har svårt att förstå. De andra eleverna tyckte att "det var ju hon själv som tog bilden". Så fastän någon annan skulle ha tagit telefonen och skickat bilden, så tyckte de att det var hennes fel eftersom det var hon som tog bilden. 
Ursäkta? Om jag tar en bild med min mobil, är det då mitt fel om någon idiot tar mobilen utan lov och skickar bilden till alla världens typer? Alla som sprider ryktet och visar bilden till olika typer – de är mobbare!
Hälsn. en 14-årig flicka 
Källa: barneombudet.no

 

Vad tycker du?

Diskutera och gör uppgifterna om nätmobbning.

Vad tycker du?

Känner du dig lite tuffare när du skriver på tangentbordet än när du talar med någon öga mot öga?

  • Varför eller varför inte?


Är det skillnad mellan att mobba och att retas?

  • Har du eller någon du känner blivit retad eller mobbad på nätet eller via mobilen?
  • Vad hände?
  • Berättade du om det för någon vuxen?


Kommer du på situationer, där någon inte vill få bilder eller andra uppgifter om sig själv utlagda på webben?

Uppgifter

I Finland har vi något som kallas yttrandefrihet. Sök på internet och ta reda på vad ordet betyder.

  • Betyder yttrandefrihet att du har rätt att säga och skriva vad du vill?

En elev upplever att hon blir mobbad av andra elever i er skola. Det kan vara mobbning på nätet, via mobilen eller ansikte mot ansikte. 

  • På vilket sätt kan alla elever i er klass bidra till att undvika mobbning i skolan?
  • Föreslå regler för hur alla elever borde bete sig mot varandra, också när ni använder internet eller mobiltelefon.

Finns det stunder eller situationer när var och en har rätt att få vara i fred, utan att hamna på film eller bild?

  • Bilda grupper och skriv regler för vad ni anser ni får filma eller ta bilder av, och hur filmerna och bilderna får användas.