Special- och ämnesundervisning

Att stödja lärande

Varje elev har rätt att få uppleva framgång i lärandet och att växa och utvecklas. Lärandet sker genom kommunikation med andra elever, lärare och vuxna, i olika grupper och sammanhang och i olika lärmiljöer. Att stödja lärande och skolgång innebär att ordna undervisningen så att den beaktar förutsättningar, behov och förmågor hos eleven. Svårigheter i att följa undervisningen och inte klara av att prestera goda resultat inverkar på elevens självkänsla, skolmotivation och allmänna trivsel samt trygghet i skolan. Betydelsen av specialundervisning i läroämnen i de högre årskurserna är central med tanke på språkförståelsen, motivationsfaktorerna och den återkoppling på lärandet som utgör en stor del av grunden för elevens lärande och utveckling.

Syftet med läroämnet historia

Det särskilda målet för undervisningen i historia är att stärka elevens identitetsutveckling och kännedom om sin historia och kultur. Syftet är att utveckla elevernas kännedom och kunskaper om historia och kultur, för att som resultat bli en ansvarsfull och demokratiskt medveten och engagerad medborgare. Med hjälp av historisk kunskap lär sig eleverna att förstå sin samtid. I årskurserna 7–9 är historieundervisningens uppdrag att fördjupa elevernas uppfattning om den historiska kunskapens natur. Målet är att eleven kan beskriva avsikter bakom mänsklig aktivitet och leva sig in i hur människor levde och handlade förr. (Grunderna för läroplanen för den grundläggande utbildningen 2014.)

Elevens medvetenhet om det egna lärandet

Målen med att lära sig ett stoff behöver vara klara för eleven för att hen ska kunna se den nya kunskapen och det som hen ska lära sig i ett meningsfullt sammanhang. Eleven behöver få diskutera vad det är hen ska lära sig, vilken betydelse kunskapen har för eleven och vad hen förväntas kunna efter avslutad undervisningssekvens. Osäkerhet på meningen med och nyttan av den nya kunskapen påverkar motivationen i undervisningen och stödjer inte den kumulativa kunskapen och erfarenheten. 

Språkmedvetenheten inom undervisningen

Den språkliga miljön och stimulansen har en avgörande betydelse för allt lärande. I skolan möter eleven många ord och begrepp som sällan ingår i vardagen utanför skolan. I läroämnet historia är det av största vikt att arbeta med språket och språkförståelsen samt med innebörden av ord och termer. I undervisningen används begrepp som t.ex. borgare, envälde och alliera. Läraren behöver vara lyhörd för elevernas uppfattning om och förståelse av dylika begrepp. En diskussion om innebörden av ord och begrepp lär eleven att också själv bli uppmärksam på terminologi som hen inte förstår. När eleven förstår terminologin kan hen också relatera till innehållet i undervisningen på ett ändamålsenligt sätt.

Texten om special- och ämnesundervisning är skriven av Maj-Len Engelholm, Undervisningsråd, Svenskspråkig utbildning och småbarnspedagogik, Utbildningsstyrelsen