14. Första världskriget 1914–1918

Centralt innehåll

Kapitlet handlar om:
– de viktigaste händelserna under första världskriget
– orsaker till och följder av första världskriget
– vilka länder som deltog i kriget
– nya krigsmetoder och vapen som användes i kriget.

Undervisningstips och diskussionsfrågor

Väpnade fredens tid
Diskutera begreppet väpnade fredens tid. Fundera om det är ett begrepp som kunde vara aktuellt i vissa delar av världen även i dag.

Krigsutbrottet
Titta på videon (ca 5 min.) om skotten i Sarajevo och diskutera hur stor andel eleverna tror att denna händelse hade i krigsutbrottet. Videon handlar bl.a. om de dödliga skotten mot ärkehertigen Franz Ferdinand och hans fru Sophie.

  • Videon (Yle Arenan, Vetamix)

Skyttegravarna
Studera bilden på sidan 176 i boken och fundera vilka problem som soldaterna upplevde i skyttegravarna.

Titta på videon (ca 4 min.) Första världskriget — Livet i skyttegravarna. I videon beskrivs livet för en soldat med hjälp av animationer, foton och berättarröst.

  • Videon (Yle Arenan, Vetamix)

Studera tillsammans bilden på sidan 177 och fundera bl.a. på de hygieniska förhållandena.

Tekniska innovationer
Låt eleverna leta på internet efter tekniska innovationer under första världskriget. Hittar de exempel på både bra och dåliga sådana?

Blod och lera
Läs den lättlästa boken Blod och lera av Bengt Fredrikson (eller utdrag ur den). Länken leder till kostnadsfritt webbmaterial till boken som man kan använda i klassen när man läser om första världskriget.

Djuren
Över 16 miljoner djur deltog i första världskriget, bland annat hundar, katter, hästar, åsnor och duvor. Vilka uppgifter hade djuren? Använd t.ex. länken om djur i första världskriget nedan.

Facit till uppgifterna på sidan 181

2. De europeiska ländernas kejsare ville visa att deras land var det största och mäktigaste landet. De tävlade om vilket land som tillverkade och sålde mest varor och vilket land som erövrade flest kolonier. De tävlade också om att ha den största armén eftersom de visste att det fanns risk för att det blev krig. (Nationalismen, industrialismen och imperialismen är alla orsaker till tävlingen mellan de europeiska länderna.)

3. Till centralmakterna hörde Tyskland, Österrike-Ungern och Osmanska riket och till ententen hörde Frankrike, Storbritannien och Ryssland.

4. En serbisk terroristgrupp mördade Österrikes kronprins Frans Ferdinand och hans fru i Sarajevo och detta kallas skotten i Sarajevo.

5. När det tyska anfallet blev stoppat i Frankrike var båda sidorna tvungna att bygga skyttegravar som skyddade dem från fiendens anfall. Detta ledde till det så kallade skyttegravskriget under vilket soldater från vardera sida anföll varandra dagligen utan att någon vann.

6. Under första världskriget användes en del nya vapen, till exempel ubåtar, pansarskepp, pansarvagnar, stridsgas, maskingevär och bombflygplan.

7. Kriget i väst skilde sig från kriget i öst. I väst rörde sig inte fronten så mycket utan man krigade i skyttegravar längs med Frankrikes gräns från engelska kanalen till Schweiz. Kriget i öst var rörligare och där fanns inga skyttegravar. Ryssland anföll Tyskland snabbare än beräknat, men förlorade på grund av att Rysslands armé var svagare än den tyska.

8. Bakgrund: Följande länk innehåller information som kan användas.

Om ni så önskar kan ni även fokusera på några få uppfinningar. Här under presenteras några, kanske mera oväntade, sådana.

♦ Soldaterna började använda armbandsur i stället för fickur. De var mer praktiska och det var viktigt att soldaterna var medvetna om tiden. Bombflygplan och kanoner anföll till en viss tidpunkt när det var dags för infanteriet, alltså fotsoldaterna, att ta över. Om soldaterna inte följde tiden kunde de bli skjutna av sina egna.

♦ För att spara kol, som användes för att få värme och ljus, bestämde man att man skulle utnyttja den ljusa tiden på dagen bättre. Genom att införa sommartid och flytta klockan en timme framåt så gick människorna och lade sig medan det ännu var ljust ute och vaknade vid soluppgången.

♦ Tepåsar blev populära bland soldaterna.

♦ Blixtlås (dragkedjor) började användas i uniformer och stövlar.

♦ Det rostfria stålet uppfanns och användes bl.a. till bestick och sjukhusinstrument.

♦ Många soldater förlorade delar av ansiktet i skyttegravskriget och läkare började experimentera med olika operationer för att återställa ansiktet. På det sättet uppstod plastikkirurgi.

♦ Hjälmar av stål gav bättre skydd för soldaternas huvuden.

♦ Gasmasker utvecklades både för människor och för djur.

♦ Blodbanker grundades. Blodet behövdes vid operationer i fältsjukhusen.

♦ Tysken Konrad Adenauer uppfann sojakorv under handelsblockaden mot Tyskland när det var livsmedelsbrist.

9. Bakgrund: Kriget var ett tvåfrontskrig för Tyskland. USA kom med i kriget. Tysklands råvaror och soldater tog slut.

Bilder

Bilaga

Pdf-dokument att skriva ut.

Karta

Pdf-dokument att skriva ut.

Kartan visar ententen, centralmakterna och neutrala länder under första världskriget. Pilarna visar de båda sidornas offensiver. 
Börja gärna med att märka ut Sarajevo där kriget fick sin början. Diskutera varför Tyskland attackerade Frankrike via Belgien i stället för rakt vid fransk-tyska gränsen (Schlieffenplanen). 
Hur såg kriget ut på västfronten? Rita gärna in skyttegravar från Engelska kanalen till Schweitz. Varför går det så många pilar från Tyskland och varför är det negativt? (Tvåfrontskrig)
Trots att Tyskland måste kriga på två fronter kunde de tränga långt in i Ryssland och till slut gick Ryssland med på separatfred. Eftersom kriget var rörligt byggdes inga skyttegravar på östfronten.
Utgående från kartan kan eleverna öva vilka länder som hörde till samma allians och sammanfatta viktiga händelser i kriget. Låt också eleverna jämföra denna karta med den på sidan 187 som visar nya länder efter Versaillesfreden.

Ordförklaringar

  • Koloni
  • Konflikt
  • Terrorism
  • Skyttegrav
  • Front
Bilaga
Bilaga

Pdf-dokument att skriva ut. Kontrollera inställningarna på din skrivare så att korten skrivs rätt ut. Ordet ska finnas på kortets ena sida och förklaringen på andra sidan.