17. Inbördeskriget i Finland

Centralt innehåll

Kapitlet handlar om:
– hur inbördeskriget bryter ut 
– krigets viktigaste händelser.

Undervisningstips och diskussionsfrågor

Inbördeskriget
Titta på videon (ca 17,5 min.) i vilken läraren Henrik Tröst berättar om det finska inbördeskriget. Den är en powerpointpresentation om inbördeskrigets bakgrund, förlopp och följder.

Terror
Diskutera begreppet terror. Har begreppet samma betydelse nu som under inbördeskriget? Var är begreppet aktuellt i våra dagar?

Facit till uppgifterna på sidan 207

2. Den röda sidan var stark i södra Finland eftersom det fanns många arbetare och torpare där. Torparna i Österbotten var ofta släkt med bonden som ägde marken de arrenderade och därför var motsättningarna mindre.

3. Det röda motståndet var starkast i Tammerfors.

4. Den vita sidan vann, mycket beroende på att jägarna, som hade militär utbildning, stred på den vita sidan. Dessutom fick den vita sidan hjälp av tyska soldater.

5. Bakgrund:

♦ Man vill skydda den egna familjen och hemmet.

♦ Grupptryck eller känsla av att man vill göra det rätta

♦ Äventyrslust

6. 

De röda: De vita:
  • kallade sig för röda gardet.
  • hade röd armbindel.
  • hade flera ledare, bl.a. Manner.
  • hade också kvinnliga soldater.
  • hade många ledare och soldater som saknade militär utbildning.
  • hade brist på vapen och ammunition.
  • kallade sig skyddskåren.
  • hade vit armbindel.
  • leddes av Mannerheim.
  • jägarna utbildade soldater och ledde striderna.
  • hade fler vapen än de röda.
  • fick hjälp av tyska soldater.

Bilder

Bilaga

Pdf-dokument att skriva ut.

Karta

Pdf-dokument att skriva ut.

Kartan visar var det i huvudsak fanns flest röda och vita anhängare. Det är viktigt att förklara för eleverna att det bodde ungefär lika många människor i södra Finland som i resten av Finland. Flaggorna visar de båda sidornas huvudstäder.
Järnvägsnätet är utmärkt eftersom det var viktigt för båda sidorna och många strider utkämpades vid järnvägslinjen. Förutom att man kunde transportera soldater och ammunition längs med järnvägen använde man också tågen för att komma undan striderna och i slutet av kriget för att transportera krigsfångar.
Studera kartan så att ni noterar var gränsen mellan de vitas och de rödas område går. Låt eleverna sedan diskutera utgående från texten varför gränsen är just där.

Ordförklaring

  • Fångläger
Bilaga
Bilaga

Pdf-dokument att skriva ut. Kontrollera inställningarna på din skrivare så att korten skrivs rätt ut. Ordet ska finnas på kortets ena sida och förklaringen på andra sidan