6. Nationalismens tid
Centralt innehåll
Kapitlet handlar om:
– nationalismen som idé
– hur Finland skapas och byggs
– viktiga personer som var med och skapade nationen Finland
– Finlands guldålder inom konsten.
Undervisningstips och diskussionsfrågor
Vårt land
Lyssna på och sjung Vårt land. Gå igenom texten och diskutera textens betydelse.
Kalevala
Bekanta er med Kalevala. Ni kan välja den utgåva som känns bäst och välja en del som ni läser och går igenom. Vilka språk har den översatts till och vilket språk känns mest överraskande?
Titta på videon (ca 3 min.) i vilken presenteras 10 fakta om vårt nationalepos.
- Videon (Yle Arenan, Vetamix)
Nationalism
Diskutera positiva och negativa uttryck för nationalism. Vilka uttryck är mest aktuella i dag?
Viktiga byggnader
Också byggnader och statyer har ett nationalistiskt värde. T.ex.
♦ Ateneum – ett konstmuseum för finsk konst,
♦ Nationalmuseet – ett eget museum för finsk historia,
♦ Finlands Nationalteater – en teater för pjäser på finska skrivna av finländska författare,
♦ Finlands bank – symbol för den finska valutan.
Kommer eleven på någon byggnad eller staty i hembygden som lyfter fram det finska?
Facit till uppgifterna på sidorna 84–85
2. De rätta kombinationerna är:
♦ Runeberg – Finlands nationalskald
♦ Lönnrot – skrev nationaleposet Kalevala.
♦ Topelius – sagofarbror
♦ Snellman – gav Finland mark och penni.
♦ Churberg – konstnär
3. Nationalism är en känsla av att vara stolt över sitt eget land. Målet med nationalismen på 1800-talet var att personer som talade samma språk, hade samma kultur, historia och religion bildade ett folk. Alla folk skulle ha en egen nation.
4. Lördagssällskapet höll möten och diskuterade nationalismen.
5. Johan Ludvig Runeberg skrev texten till Vårt land. Texten översattes till finska av Julius Krohn och fick då namnet Maamme-laulu.
7. Det var svårt för en finskspråkig person att studera t.ex. juridik före språkförordningen därför att högre utbildning skedde på svenska.
9. Bakgrund: Kända verk av Topelius är t.ex. Hallonmasken, Bullerbasius, Adalminas pärla, Sov du lilla videung m.fl.
10. Bakgrund:
A) Typiskt för den finländska naturen är till exempel stora skogar, barrträd, insjöar eller hav.
B) Torparna som håller på med svedjebränning är klädda i slitna och smutsiga kläder. Personerna i båten är på väg till kyrkan och har klätt sig i sina finaste kläder. På båda bilderna bär kvinnorna hucklen (dukar på huvudet) och männen har hatt.
C) Torparna bränner skogen för att få ny, näringsrik odlingsmark (svedjebränning). Torparna hade ofta ett tungt liv och de arbetade från tidig morgon till sen kväll. Även barnen deltog i arbetet. Torparflickans uppsvällda mage beror på att hon inte fått tillräckligt näringsrik mat. Personerna i båten är på väg till kyrkan för att begrava barnet som finns i den lilla kistan i båten. Även om de kommer från en rikare bondefamilj var deras liv också tungt och de hade långa arbetsdagar.
Bilder
Pdf-dokument att skriva ut.
Ordförklaringar
- Nationalism
- Folkdikt
- Nationalepos
- Nationalskald
- Runosång
- Valuta
Pdf-dokument att skriva ut. Kontrollera inställningarna på din skrivare så att korten skrivs rätt ut. Ordet ska finnas på kortets ena sida och förklaringen på andra sidan.