8. Livet i industristaden
Centralt innehåll
Kapitlet handlar om:
– orsakerna till att människor flyttade in till städerna
– problem i industristäderna
– arbetsförhållanden i fabrikerna.
Undervisningstips och diskussionsfrågor
Industrier
Studera bilderna på sidorna 106 och 110 och jämför dem med hur det ser ut och hur arbetet görs i industrier i dag. Fundera också hur det kommer att se ut om 20 år. Vilka effekter har utvecklingen av industrierna för människorna?
Den industriella revolutionen
Diskutera om man kan ange något slut på den industriella revolutionen. Har utvecklingen stannat eller fortgår den? Eleverna funderar och listar vad som hänt under deras skoltid rent tekniskt, utvecklingsmässigt: telefoner, datorer, resande.
Arbetarrörelsen och fackföreningarna
Diskutera orsakerna till varför arbetarrörelsen och fackföreningar uppstod i slutet av 1800-talet.
Barnarbete
Gå in på länken, visa bilderna för eleverna och diskutera livet för barn som tvingades arbeta som skorstensputsare.
- Skorstensputsare (Northeastern Chimney)
Facit till uppgifterna på sidan 113
2. Industristäderna var mörka och smutsiga, det luktade illa och röken från skorstenarna skymde himlen. Koldamm fastnade på väggar och människor och gjorde luften farlig att andas in. Arbetarna levde trångt och var ofta tvungna att dela bostad med en annan familj. Det saknades rinnande vatten och toaletter.
3. Fabriksägare ordnade idrottsaktiviteter och andra fritidsaktiviteter för arbetarna.
4. Fabriksägarna ville ha barn i fabrikerna eftersom de var billig arbetskraft och oftast inte vågade klaga över förhållandena.
5. Borgarna var de rikare i samhället, t.ex. företagare, människor med universitetsutbildning. De levde i fina hus med el, vatten och andra bekvämligheter. De gick på teater, gjorde utflykter och ordnade fester. De spelade golf och gick på hästkapplöpningar. Papporna bestämde i borgarfamiljerna och de andra i familjen lydde honom. Mammorna var hemma under dagarna och handarbetade och umgicks med andra kvinnor. Barnen gick i skola men enbart pojkarna kunde fortsätta på universitet. Många borgarfamiljer hade tjänstefolk.
8. A) Slumområden är områden med hus byggda av sådant enkelt material som går att få tag på. Områdena har dåliga sanitära förhållanden, det är tätt mellan husen och det finns ingen elektricitet, vatten eller avlopp.
Bilder
Pdf-dokument att skriva ut.
Ordförklaringar
- Slum
- Borgare
Pdf-dokument att skriva ut. Kontrollera inställningarna på din skrivare så att korten skrivs rätt ut. Ordet ska finnas på kortets ena sida och förklaringen på andra sidan.