1. Europa efter första världskriget

Centralt innehåll

Kapitlet handlar om:

  • Finland och Europa under mellankrigstiden
  • viktiga bestämmelser i det självständiga Finland
  • alkoholproblem i det finländska samhället.

Undervisningstips och diskussionsfrågor

Finland och Europa under mellankrigstiden
Diskutera vilka problem det fanns i Europa och Finland efter första världskriget.
Hur moderniserade Stålberg och politikerna Finland under mellankrigstiden?

Nykterhetsrörelsen i Svenskfinland

Diskutera nykterhetsrörelserna i Svenskfinland. Har det funnits nykterhetsföreningar i närmiljön? Finns de kvar?

Bilden på sidan 18

Spritsmugglingen kunde gå till på olika sätt men på bilden ser man hur smugglarna har hämtat upp tunnor med sprit ur havet. Estniska och tyska fartyg kom med sprittunnorna till Finland. Tunnorna kastades i havet på överenskomna platser och sedan hämtade smugglarna dem med mindre båtar sent på kvällen eller natten. De kunde även släpa tunnorna efter båten för att de inte skulle synas. Smugglarna var vana att röra sig i skärgården och de hade ofta andra smugglare som hjälpte dem att sända spriten vidare. Det var dyrt att anställa poliser som skulle ta fast smugglarna. Vissa poliser valde dessutom att blunda för smugglingen i utbyte mot en liten del av lasten. Därför var risken att åka fast ganska liten och spritsmugglingen utbredd.

Folkomröstningar

Finlands folk har endast deltagit i ett fåtal folkomröstningar. Låt eleverna ta reda på vilka.

Finlands presidenter

På Yle Arenan finns korta filmer om alla Finlands presidenter. Länken leder till programmet om Kaarlo Juho Ståhlberg (1:26 min.).

Videon (Yle Arenan)

Facit till uppgifterna på sidan 19

2. Mellankrigstiden inföll mellan världskrigen, 1919–1939.

3. Folk var missnöjda för att det var svåra förhållanden med dålig ekonomi och arbetslöshet. Många människor var också missnöjda med fredsavtalet.

4.

a) Att benåda någon betyder att låta någon slippa ett straff eller få ett mildare straff.

b) Värnplikt innebär att medborgaren är skyldig att få utbildning för och delta i försvaret av landet.

c) Religionsfrihet innebär att alla har rätt att tro som man vill i frågor som rör religionen.

d) Läroplikt innebär att alla ska lära sig vissa saker som står i läroplanen, men man behöver inte göra det i skolan.

5. Minna Sillanpää var vår första kvinnliga minister. Hon arbetade för att ensamstående kvinnor och föräldralösa barn skulle få det bättre. Dessutom var hon riksdagsledamot i Finlands riksdag.

6. Förbudslagen var en lag som förbjöd tillverkning, försäljning och användning av alkohol.

7. Kvinnorna kan till exempel tala om anhöriga som dött i kriget, brist på livsmedel och andra varor, arbetslöshet, spanska sjukan och dåligt fredsavtal.

8. Ståhlberg stiftade lagar och gjorde reformer för att förena det finländska folket.

  • Han frigav röda krigsfångar för att de skulle kunna återvända till sina familjer och arbeten.
  • Han stiftade en lag som tillät torparna att köpa den mark de tidigare arrenderat för att skillnaden mellan obesuttna och besuttna skulle minska.
  • Han införde allmän värnplikt som gällde alla män i landet. På så sätt visade han att alla var lika viktiga för försvaret av Finland.
  • Finland fick två nationalspråk, finska och svenska. Det visade att båda språken var lika viktiga för Finland.
  • Alla barn, oberoende av föräldrarnas inkomst eller politiska åsikter, skulle få utbildning.

9. Nykterhetsföreningarna ville förbjuda användning av alkohol för att alkoholen skapade problem i samhället: misshandel, ekonomiska problem och hälsoproblem.

10. Man kan läsa om Algoth Niska till exempel i Biografiskt lexikon för Finland. Gå in på webbplatsen för Biografiskt lexikon, www.blf.fi, och skriv in Algoth Niskas namn i sökfälten.

Bilder

Bilaga

Pdf-dokument att skriva ut.

Ordförklaringar

  • Benåda
  • Arrendera
  • Nationalspråk
Bilaga
Bilaga

Pdf-dokument att skriva ut. Kontrollera inställningarna på din skrivare så att korten skrivs rätt ut. Ordet ska finnas på kortets ena sida och förklaringen på andra sidan.