12. Finland under kalla kriget

Centralt innehåll

Kapitlet handlar om:

  • Finland mellan öst och väst under kalla kriget
  • Finlands väg mot en modern välfärdsstat
  • Kekkonens presidentperiod.

Undervisningstips och diskussionsfrågor

Olympiska spelen

Diskutera varför det var så viktigt för finländarna att de olympiska sommarspelen ordnades i Finland samt hur OS syntes i gatubilden. Yle har en kortfilm (2:39 min.) om händelserna året 1952.

Videon (Svenska Yle, Arkivet)

Fredsängeln

Under invigningen av OS sprang en vitklädd kvinna in på stadion och klättrade upp i talarstolen. Hon hann bara säga några ord innan hon avlägsnades av arrangörerna. Kvinnan var den tyska Barbara Rotbraut-Pleyer och hon ville föra fram ett budskap om fred, därför började hon kallas för fredsängeln. Använd internet och fredsängelns namn för att hitta bilder av händelsen.

Att leva i Finland i mitten på 1900-talet

Eleverna kan intervjua äldre släktingar eller bekanta för att få veta mera om hur det var att leva i Finland på mitten av 1900-talet. Låt eleven välja ett tema som hen ställer frågor om, till exempel president Kekkonen, Porkalaparentesen, nöjen och fritid eller tekniska uppfinningar som förändrade livet.

Ni kan också titta på filmen Finland på 50-talet (8 min.). I filmen får man höra hur vanligt folk levde på 1950-talet.

Videon (Yle Arenan, Vetamix)

Närhistoria

Hur har närsamhället runt er skola förändrats? När är skolan byggd? Fanns det någon skola i samma område innan er skola byggdes? Känner eleverna till någon förort i den egna hemkommunen? Hur är den uppbyggd?

Titta på filmen Att växa upp i Helsingfors på 50-talet (2 min.). Hur var det att vara barn i staden på 1950-talet? Vad skulle hända om man i dag lekte på samma sätt och rörde sig på de områden som Tom Paxal gjorde?

Videon (Yle Arenan, Vetamix)

Finlands väg till ett modernt välfärdssamhälle

Titta på filmen Finlands 100-åriga historia genom familjen Virtanen (20:40 min.).

Videon (Svenska Yle, Vetamix)

Gör gemensamt en tidslinje där ni lägger in de händelser och tidpunkter som ni upplever viktiga för Finlands utveckling.

Återlämnandet av Porkala 1956

Titta på filmen Efter Porkalaparentesen (43:05 min.), som handlar om när Porkala återlämnades till Finland. Fundera på hur det var att komma tillbaka till Porkala och hur det är på området nu. Ta också reda på om något speciellt hänt på området under de senaste åren.

Videon (Svenska Yle, Arkivet)

Livet efter kriget

Hur var det att återgå till ett liv utan krig? Hur skulle det gå att återvända till ett civilt liv? Filmen I krigets skugga: Livet efter kriget (19 min.) innehåller berättelser av både män och kvinnor som levde under den tiden.

Videon (Yle Arenan, Vetamix)

Facit till uppgifterna på sidan 185

2. Åren kallas farans år eftersom många finländare var rädda för att kommunisterna skulle ta makten i Finland eller att Sovjetunionen skulle ockupera Finland.

3. Finland fick visa upp sig som ett självständigt och västerländskt land som återhämtat sig från kriget.

5.

A) 80 000

B) 108 000

1943 pågick andra världskriget, männen var ute vid fronten och det var allmän kris i landet, 1948 var kriget över och männen hade återvänt från fronten. Trots att det fortfarande fanns många problem i Finland och det ekonomiska läget var svårt fanns det framtidstro och människorna vågade åter bilda familj och skaffa barn.

6. Ris: President Kekkonen var för vänligt inriktad mot Sovjetunionen och gjorde som Sovjetunionens ledare ville. 

Ros: President Kekkonen var folklig, talade så folk förstod, uppträdde ledigt i radio och tv, sportig, rörde sig i naturen, tyckte om jakt och fiske.

Bilder

Bilaga

Pdf-dokument att skriva ut.

Ordförklaringar

  • Kontrollkommission
  • Kommission
  • Militärallians
  • Vänort
  • Krigsinvalid
  • Finlandisering
  • Urbanisering
Bilaga
Bilaga

Pdf-dokument att skriva ut. Kontrollera inställningarna på din skrivare så att korten skrivs rätt ut. Ordet ska finnas på kortets ena sida och förklaringen på andra sidan.