14. Från koloni till självständig stat

Centralt innehåll

Kapitlet handlar om:

  • de europeiska kolonierna som börjar samarbeta för koloniernas frihet
  • livet i de europeiska kolonierna i Afrika, Asien och Mellanöstern efter andra världskriget.

Undervisningstips och diskussionsfrågor

Indien

Diskutera kastväsendet i Indien och vad det innebär. Finns kastväsendet ännu kvar?

Mahatma Gandhi

På Youtube finns en enkel engelskspråkig ritad film som handlar om Gandhis saltmarsch och arbetet för att Indien skulle bli självständigt från Storbritannien. Filmen heter Mahatma Gandhi, The Salt March, The Dandi March (5 min.).

Nuhistoria

Läget i Syrien och Palestina har möjligen förändrats sedan boken skrevs. Diskutera det aktuella läget i områdena genom att till exempel läsa nyheter ur LL-bladet.

LL-Bladet

Flyktingsituationen i världen

Besök Röda korsets eller Läkare utan gränsers webbplatser för att se hur konflikter drabbar civilbefolkningen och tvingar miljontals människor att lämna sina hem och ta sig till flyktingläger. Största delen av flyktingarna tar sig till flyktingläger i grannländer medan en bråkdel väljer att fly till Europa. Finns flyktingar i närmiljön? Varifrån har de i så fall flytt och varför?

Moustafa Jano

Bilaga

Pdf-dokument att skriva ut.

Fotokonst

Låt eleverna välja ett foto från sitt eget bildgalleri för att beskriva deras liv eller deras drömmar. Jämför med Moustafa Janos bild på sidan 208 i boken eller använd internet för att hitta fler konstverk av honom. Detta kan utgöra ett ämnesövergripande tema tillsammans med bildkonst och modersmål genom att eleverna kombinerar sin bild med en annan bild på liknande sätt som Moustafa Jano gjort, skriver en berättelse om sin dröm och till sist sammanställer hela gruppen en utställning.

Facit till uppgifterna på sidan 209

2. Länder som tidigare varit kolonier eller fortfarande var det kallades tredje världen eftersom deras ledare tyckte att de inte hörde hemma, vare sig i det kapitalistiska väst (första världen) eller i det kommunistiska öst (andra världen).

3. De europeiska länderna ville behålla sina kolonier eftersom de fick stora inkomster från dem. Bomull, kaffe, mat, metaller och ädelstenar är exempel på varor som togs från kolonierna.

4. Mellanöstern är ett område i sydvästra Asien där de tre världsdelarna Afrika, Asien och Europa möts.

5. Han använde sig av civil olydnad och inspirerade tusentals indier att följa hans exempel.

6. Det har varit flera krig i Mellanöstern eftersom flera religioner och kulturer härstammar från området och har sina heliga platser där. Dessutom finns det olja i vissa delar vilket gör att området är eftertraktat. Israelerna och palestinierna inte kan komma överens om hur området ska delas mellan de båda länderna.

Bilder

Bilaga

Pdf-dokument att skriva ut.

Karta

Pdf-dokument att skriva ut.

Repetera att Storbritannien tidigare hade ägt området som Israel fick 1948.

Fundera varför judarna fick en egen stat. Diskutera kopplingen till folkmordet på judarna under andra världskriget. Fundera vad palestinierna som bodde i området och grannländerna till Israel ansåg om grundandet av Israel. De vägrade ju godkänna den nya staten och startade krig mot Israel, men hur är läget i dag?

Använd internet för att ta reda på om det har skett förändringar i konflikten mellan Israel och Palestina sedan denna bok utkom 2018.

Nyheter från dessa områden kan vara mycket vinklade. Betona därför hur viktigt det är att tänka källkritiskt när ni läser de här nyheterna. Använd internet för att hitta nyheter som behandlar Palestinakonflikten från olika synvinklar.

Ordförklaringar

  • Utvecklingsland
  • Industriland
  • Civil olydnad
  • Korruption
  • Sociala medier
  • Rebell
Bilaga
Bilaga

Pdf-dokument att skriva ut. Kontrollera inställningarna på din skrivare så att korten skrivs rätt ut. Ordet ska finnas på kortets ena sida och förklaringen på andra sidan.