16. Kriget mot terrorismen
Centralt innehåll
Kapitlet handlar om:
- terrorism och kriget mot terrorism.
Undervisningstips och diskussionsfrågor
Terrorism
Diskutera varför ni tror att terrorister gör terrordåd. Vilka motiv har de? På vilka sätt försöker världsledarna stoppa terrorismen? Är det försvarbart att utnyttja alla tänkbara medel för att förhindra terrordåd och fånga terrorister? På vilket sätt märks hotet om terror i vår vardag?
Gör en faktaruta om ett terrordåd eller en terrororganisation. Eleverna kan till exempel välja ett terrordåd och leta reda på fakta om dådet på internet.
(Här kan man använda upplägget som finns på insidan av pärmen till läroboken Zooma in på historia 7–9, del 1.)
VAD hände? Dådets namn?
NÄR hände det? Datum?
VEM eller VILKA gjorde något? Terrorister? (personernas/organisationens namn)
HUR går det till? Vad hände? (beskriv dådet)
Vilka FÖLJDER fick händelsen? Offer? Terroristernas mål?
Terrorismens historia
Skriv ut bonustexten om terrororganisationer och diskutera hur terrorismen har ändrat sig genom åren.
Pdf-dokument att skriva ut.
Facit till uppgifterna på sidan 235
2.
A) Att använda våld eller hota med våld för att få som man vill.
B) Ett politiskt system som behandlar till exempel svarta orättvist och ger vita människor all makt och fördelar som de svarta inte får.
3. I USA har man bland annat grundat ett fångläger för terrorister på Guantanamo i Kuba, man har även anfallit Afghanistan för att ta fast terroristledare. USA har stiftat lagar som ger polisen och armén stora befogenheter i jakten på misstänkta terrorister.
Bilder
Pdf-dokument att skriva ut.
Ordförklaringar
- Självmordsbombare
- Frihetskämpe
- Apartheid
- Kapa flygplan
- Massförstörelsevapen
- Drönare
- Dubbelmoral
Pdf-dokument att skriva ut. Kontrollera inställningarna på din skrivare så att korten skrivs rätt ut. Ordet ska finnas på kortets ena sida och förklaringen på andra sidan.