17. Världen under 2000-talet och i framtiden

Centralt innehåll

Kapitlet handlar om:

  • globalisering
  • modern teknik
  • arbetet för en bättre värld.

Undervisningstips och diskussionsfrågor

Hungersnöd och naturkatastrofer

Pdf-dokument att skriva ut.

Unga aktivister påverkar samhället 

Pdf-dokument att skriva ut.

Utmaningar förr, nu och i framtiden

Diskutera vad som var vårt lands största utmaningar för hundra år sedan. Vad tror ni är nutidens största utmaningar? Vad har blivit bättre eller utvecklats under de senaste 10 eller 100 åren? Vilka tror ni att är framtidens största utmaningar?

Uppfinningar som förändrat världen

Gör en tidsaxel där ni placerar ut uppfinningar ni tycker att har förändrat världen. Ni kan till exempel använda sökorden ”mänsklighetens viktigaste innovationer” på internet för att få lite hjälp att placera in uppfinningar tidsmässigt. Diskutera och motivera vilken uppfinning ni tycker att är mänsklighetens viktigaste uppfinning.

Vår framtid

Rita eller gör ett bildcollage över hur du tror att världen ser ut i framtiden (om 50 eller 100 år). Du kan till exempel fundera på hur byggnader och transportmedel ser ut i framtiden. Du kan också rita bilder på framtidens mode, teknologi, mat och miljö.

Influencer

Ta reda på vad jobbet influencer innebär. Känner du till någon influencer i din närmiljö? Vilka människor är mest inflytelserika just nu? Du kan använda ”most influential people” eller ”most influential teens” (mest inflytelserika tonåringar) och det årtal du söker på som sökord.

Första månfärden

Titta på filmen Första månfärden (3 min.). Diskutera vilka rymdfärder som är aktuella just nu?

Videon (Yle Arenan, Vetamix)

Ny teknik

Titta på bilderna på sidorna 238–239. Vad är ny teknik och vad är gammal teknik i elevernas värld? Eleverna kan intervjua sina föräldrar, sina far- och morföräldrar eller andra äldre människor som de känner och fråga när de skaffade sin första dator, sin första mobiltelefon, andra teknikprylar som de använder nästan varje dag. Diskutera vad ni tror kommer att hända på teknikområdet. Vilken dröm har eleverna om tekniken i framtiden?

Jordens resurser

Studera bilden på sidan 247 i boken. Diskutera orättvisan som bilden visar. Hur skulle vi kunna göra för att vi skulle använda jordens resurser mera jämlikt? Vilket land har den bästa strategin för resursanvändningen? Vilket mål tycker eleverna att vi borde ha?

Facit till uppgifterna på sidan 253

2.

A) Globalisering betyder att länder, företag och människor i världen blir alltmer beroende av varandra.

B) Global uppvärmning betyder att jordytans temperatur blir högre och detta leder till en klimatförändring.

C) Flykting är en människa som tvingas lämna sitt hem och kanske sitt land pga. krig, förföljelse, naturkatastrofer eller fattigdom.

3. G7 är en sammanslutning av några av världens största industriländer, en förkortning av Group of Seven.

4. Fördelar med globalisering: mångkulturalism, lättare att handla mellan olika länder, lättare att resa, större informationsspridning leder till att idéer, teknologi och data sprids över hela världen (t.ex. demokrati och frihet), samarbete mellan länderna förhindrar konflikter och krig.

Nackdelar med globalisering: internationell brottslighet, risk för epidemier och pandemier, miljöförstöring, global uppvärmning, rika länder och stora företag utnyttjar fattiga länder.

5. Vi borde konsumera mindre, återvinna mera, äta mera vegetarisk mat, resa (speciellt flyga) mindre, åka kollektivt, gå eller cykla.

Bilder

Bilaga

Pdf-dokument att skriva ut.

Ordförklaringar

  • Globalisering
  • Multinationell
  • Pandemi
  • Lågkonjunktur
  • Fattigdomsgräns
  • Sanktion
  • Populism
  • Hållbar utveckling
  • Trakassera
  • HBTQ
Bilaga
Bilaga

Pdf-dokument att skriva ut. Kontrollera inställningarna på din skrivare så att korten skrivs rätt ut. Ordet ska finnas på kortets ena sida och förklaringen på andra sidan.