8. Krigets följder

Centralt innehåll

Kapitlet handlar om:

  • andra världskrigets följder, både för nationer och för enskilda människor
  • FN:s uppkomst
  • krigsansvarighetsrättegångar.

Undervisningstips och diskussionsfrågor

Andra världskrigets följder

Diskutera krigets följder för både nationer och enskilda människor. Varför var andra världskriget mer förödande än tidigare krig? Hur behandlades de invånare i ockuperade länder som hade samarbetat med nazisterna under kriget? Hur såg världen ut efter andra världskriget?

Tankekarta om andra världskrigets följder

Arbeta med kapitel 8 och 9. Låt eleverna parvis eller gruppvis göra en tankekarta eller punktlista över andra världskriget följder. Använd följande underrubriker: offer, materiell förstörelse, evakuering och flyktingar, krigsförbrytelser, krigsansvarighetsrättegångarna, nya uppfinningar.

Krigets århundrade

Titta på en video om 1900-talets konflikter (9:38 min.). Diskutera efter filmen hur krigen har ändrats under 1900-talet och fram till våra dagar. Var försiggår krig just nu? Vad vet vi om det kriget?

VARNING: i filmen finns några riktigt grymma bilder.

Videon (Yle Arenan, Vetamix)

FN och dess uppgifter

Skriv ut och arbeta med bonustexten om FN. Titta sedan på filmen FN-dagen – värd att fira! (3:02 min.) och avsluta med att låta eleverna testa sina kunskaper.

Pdf-dokument att skriva ut.

Videon (Yle Arenan, Vetamix)

Fem frågor om FN – testa dina kunskaper här! Det finns fem bilder med svarsalternativ att välja mellan.

Frågesport (Svenska Yle, Vetamix)

Facit till uppgifterna på sidan 123

2.

A) De krigande länderna använder alla sina resurser för att vinna kriget och kriget drabbar både soldater och civila.

B) Bombningar av städer där det bodde många civila, de krigande länderna använde mycket pengar på att rusta upp armén, alla människor i de krigande länderna hjälptes åt för att vinna kriget.

3.

A) Någon som inte är militär.

B) FN:s utsända militärer som ska se till att fred bevaras i olika länder.

C) Pengar eller varor som det förlorande landet måste betala till ett annat land efter krig.

D) En grupp som skulle kontrollera att Finland följde alla fredsbestämmelser efter fortsättningskriget. De flesta personer som var med i kontrollkommissionen var från Sovjetunionen.

4. Ryti ansågs vara ansvarig för att Finland hade samarbetat med Tyskland under andra världskriget.

5. De fick håret bortrakat, de blev nersmetade med tjära, de fick gå genom staden i bara underkläder. Invånarna ville att de skulle skämmas och lida för att de hade varit tillsammans med fienden.

6. * Uppfinningar i texten: jetmotor, mikrovågsugn, kopieringsmaskin, dator, radar, missil, rymdraket, blodtransfusion, penicillin som medicin, kulspetspenna, snabbkaffe, sprejflaska, nylonstrumpbyxa och atombomb.

7. Exempel på argument:

  • En person kan inte ensam förverkliga alla brott mot mänskliga rättigheter som nazisterna gjorde.
  • De flesta av generalerna inom tyska armén var missnöjda med Tysklands förlust i första världskriget och var minst lika ivriga på revanschkrig som Hitler.
  • Det finns inga dokument som bekräftar Hitlers roll i förintelsen. SS-chefen Heinrich Himmler var ansvarig för alla koncentrationsläger. Ändå är det otänkbart att Hitler inte skulle ha vetat vad som pågick.
  • Många av de andra ledarna inom nazistpartiet och även vissa av partiets största anhängare gav mer uttryck för sin antisemitism än Hitler. T.ex. Joseph Goebbels skrev i sin dagbok efter Kristallnatt att judarna skulle lida. Goebbels drev också en mycket häftig antisemitiska propaganda.
  • Många av ministrarna och generalerna försvarade sig med att de endast lydde order och därför inte hade någon skuld i nazisternas brott.

Hitler var ledare över Tyskland och nazistpartiet. I sista hand bär ledaren ansvar för det som sker.

8. Sovjetunionens krav: Bestraffa Tyskland hårt. Tyskland ska betala stort krigsskadestånd alltså ersätta de materiella skador de orsakat. Tyskarna ska inte få bestämma själva utan de allierade ska ockupera Tyskland. Tyskarna är inte värda demokrati.

USA:s krav: Upprepa inte Versaillesfredens misstag. Förnedra inte Tyskland. Demokrati och självständighet i Tyskland och hela Europa. Ge tyskarna möjlighet att återuppbygga sitt land och få igång ekonomin.

Bilder

Bilaga

Pdf-dokument att skriva ut.

Ordförklaringar

  • Flykting
  • Koloni
  • Missil
Bilaga
Bilaga

Pdf-dokument att skriva ut. Kontrollera inställningarna på din skrivare så att korten skrivs rätt ut. Ordet ska finnas på kortets ena sida och förklaringen på andra sidan.