Ett intressant sätt att låta eleverna testa neutralisation via simulering hittar du här:
s. 103 Kan du göra egen läsk?
Experimentet kan med fördel göras i en miljö utanför laboratoriet för att poängtera regeln att man varken får äta eller dricka i ett laboratorium.
s. 106 Hur kan du ta bort fettfläckar?
Diskutera gärna om det spelar någon roll om vätskorna får ligga lika länge i bägarna. Diskutera också om det spelar någon roll om lösningarnas temperaturer är olika.
s. 107 Testa pH-värdet på rengöringsmedel hemma
Det kan vara skäl att på förhand noggrant diskutera experimentet tillsammans med eleverna. Fundera i förväg på följande:
- Hur ska pH-pappret förvaras?
- Vilka tvättmedel kan användas med eller utan vuxen närvaro?
- Varför är det så viktigt att städa undan efter sitt experiment?
- Hur ska eleverna anteckna resultaten? Kan de till exempel använda ett gemensamt dokument på någon molntjänst?
s. 110–111 Kan du neutralisera?
Speciellt vid öppna laborationer är det viktigt att eleverna har en plan för hur de testar sin hypotes, det vill säga hur de genomför sitt experiment. Eleverna ska på förhand kunna berätta hur de stegvis går till väga för att komma fram till en slutsats. En bra plan möjliggör också att mängderna av ämnen som ska användas ofta kan skäras ner. Dessutom gör en bra plan det lättare för eleverna att delegera arbete inom gruppen så att alla kan vara aktiva.
Fortsättning 2 på experimentet finns i den här videon:
s. 116 Jobba som medicinforskare
Som tidigare nämnts är det viktigt speciellt i öppna laborationer att eleverna har en plan för hur de genomför experimentet. Läraren kan hjälpa till genom att ställa frågor i stil med:
- Vad betyder begreppet "hjälper mot halsbränna"?
- Vilka resultat kan ni vänta er för att kunna svara på om medicinen hjälper eller inte hjälper mot halsbränna?
Om ni i stället vill ha ett experiment med färdiga instruktioner kan ni använda det här:
Bränner det i halsen?
Du behöver:
- tabletter eller pulver mot halsbränna
- en våg
- anteckningsmaterial
- en mortel
- tre bägare
- vatten
- saltsyra, 10-procentig
- pH-papper
- en pipett
- BTB
- en kamera.
Gör så här:
- Väg tabletten eller pulvret och anteckna massan.
- Läs på bipacksedeln vilka de verksamma substanserna är och anteckna.
- Finfördela tabletten i en mortel och häll pulvret i en bägare.
- Häll 100 ml vatten och 100 ml syra i varsin bägare.
- Mät pH-värdet på saltsyran och vattnet med pH-papper.
- Droppa några droppar BTB i båda bägarna.
- Häll ca 10 ml åt gången av saltsyran i bägaren med pulvret och fotografera färgen.
- Mät pH-värdet med pH-papper.
- Upprepa att hälla i syra i bägaren tills syran är slut.
- Hur många milliliter saltsyra kunde en tablett neutralisera?
- Gör en plansch där du ser pH-förändringen.
- Är det meningen att en tablett ska neutralisera
magsäckens syra tills pH-värdet är 7?
s. 119 Undersök buffertlösningar
Använd tabellen i bilagan för experimentet. Du kan skriva ut eller dela digitalt med eleverna. Pdf-filen har öppna fält där eleverna kan skriva in direkt i tabellen. Det är också möjligt att eleverna jobbar i vilket tabellprogram som helst och gemensamma dokument kan också användas. Experimentet kräver ganska mycket tid, tålamod och pH-papper.
s. 120 Recept på naturlig tandkräm
Ifall eleverna vill smaka eller testa att använda tandkrämen kan experimentet göras i en miljö utanför laboratoriet för att poängtera regeln att man varken får äta eller dricka i ett laboratorium.
Diskussion och bakgrundsinformation:
Diskutera varför fluor är rekommenderat av tandläkare.
Fluor är ett ämne som skyddar tänder mot bakteriella angrepp och mot karies och som också stärker emaljen. Fluor i stora mängder kan vara farligt för kroppen och därför ska man undvika att svälja tandkräm i samband med tandborstning. För att ett barn ska ta skada och få förgiftningssymptom krävs det en mängd fluor som motsvarar tre fulla tuber tandkräm. Tack vare fluor har finländarnas tandhälsa förbättrats och därför är det viktigt att fortsätta använda tandkräm med fluor i hemmet.
Bikarbonat dödar bakterier och hindrar uppkomst av plack och dessutom skapar bikarbonaten en mer basisk miljö, vilket gör att de dåliga bakterierna klarar sig sämre och därmed minskar risken för karies.
s. 122 Hur påverkar aska och magnesiumoxid vatten?
Efter experimentet kan ni diskutera sambandet mellan magnesiumoxid och aska. Båda är nämligen fasta förbränningsprodukter.
s. 124 Koldioxid i vatten
I experimentet bildas kolsyra. Reaktionen beskrivs i korthet enligt:
Till vänster om reaktionspilen finns utgångsämnena koldioxid, som är i gasform (gas), och vatten som är i vätskeform (liquid). Till höger finns kolsyran som bildas och som är upplöst i vattnet (aqueous).
Lösningen blir sur eftersom kolsyramolekyler avger vätejoner i vattnet och det bildas oxoniumjoner.
Reaktionen är reversibel och vid till exempel upphettning eller tryckminskning kommer jämvikten att förskjutas mot vänster. Kolsyran spjälks då upp tillbaka till koldioxid och vatten. Följaktligen minskar surheten i lösningen och färgen ändras igen. Detta innebär ett ypperligt läge att diskutera varför kallt vatten föredras när man gör kolsyrat vatten hemma.
s. 126 Försurning
Diskussion och bakgrundsinformation:
Luften är livsviktig för oss eftersom den innehåller syre. Men luften kan också innehålla ämnen som är skadliga för vår hälsa. Dessa kallas för luftföroreningar och är utsläpp från till exempel fordon, kraftverk, industrier och andra mänskliga aktiviteter. De kan vara mikroskopiskt små partiklar bestående av olika ämnen i fast eller flytande fas.
De kan vara gaser som kväveoxider och kolmonoxid men också sot och andra typer av fasta partiklar. Luftföroreningarna är i många fall skadliga att andas in och kan ge hälsoproblem såsom astma, cancer och hjärtsjukdomar. Föroreningarna påverkar även naturen negativt. Många luftföroreningar bidrar till växthuseffekten och den globala uppvärmningen.
De flesta former av förbränning, till exempel från bilar och kolkraftverk, avger både partiklar och molekyler som är hälsoskadliga. Vissa av utsläppen är direkt hälsoskadliga medan andra är med i kemiska reaktioner i luften och bildar då skadliga ämnen.
s. 128 Förbränning av svavel
I förbränningen bildas svaveldioxid. Gasen kommer så småningom att lösa sig i vattnet och bilda först svavelsyrlighet och vidare svavelsyra. Påskynda upplösningen genom att skaka på e-kolven.
Det är viktigt att det här experimentet genomförs i dragskåp.
s. 136 Vilken inverkan har surt regn?
Marmor och tavelkrita består till stor del av kalciumkarbonat, som är svårlösligt i vatten. Surt regn som uppstått av icke-metalloxider kan reagera med kalciumkarbonat för att bilda kalciumbikarbonat, kalciumsulfat eller kalciumnitrat. De här salterna löser sig lättare i vatten och därför uppstår det som vi ser som erosion av bland annat marmorstatyer.
Surt regn påverkar också hållbarheten i betongelement bland annat genom korrosion av armeringsjärn samt lättlösliga föreningar som bildas.
Gör en exkursion och leta upp diken, vattensamlingar, skogskärr eller sjöar och ta vattenprover. Försök hitta vattensamlingar som ligger nära vältrafikerade vägar och industrier. Jämför dem med sjöar som ligger längre bort från vägar och industrier.
s. 136 Vad händer med ägg i ättika?
Äggskal består till stor del av kalciumkarbonat som är svårlösligt i vatten. Men när ägget ligger i ättiksyra kommer kalciumkarbonat att reagera med ättiksyra för att bilda kalciumacetat som löser sig bra i vatten.