Kapitel 14 En kampanj på sociala medier
Planera en kampanj på sociala medier om något samhällsproblem. Eleverna kan fundera på vad de ska publicera för bilder, vilka texter de vill använda för att sprida budskapet och vilken hashtagg som skapar mest synlighet.
Kapitel 14 Planera en demonstration
Jobba tillsammans med en kompis. Fundera ut något i samhället som ni skulle vilja ändra på. Tänk er att ni ska ordna en demonstration. Ta reda på vad ni måste göra för att demonstrationen ska vara laglig. Tänk ut slagord som ni skulle använda på plakat.
Kapitel 14 Repetera hur man röstar (s. 95)
Ladda ner pdf-filen, klipp isär delarna så att du får en bild av vallokalen och sex kort med text. Elevens uppgift är att berätta hur det går till att rösta genom att använda sig av bilden från vallokalen och begreppen på lapparna. Eleven placerar ut begreppen och berättar samtidigt hur hen går tillväga vid röstning samt rätt ordningsföljd. Vid behov kan eleven ta hjälp av bilden i boken. Repetera samtidigt vad som krävs för att en person ska få rösta.
Pdf-dokument att skriva ut.
Kapitel 14 Ordna val i klassen eller skolan
Om det är valår kan ni delta i Allianssis ungdomsval. Ni hittar information och material på Allianssis webbplats. Eleverna kan också skapa egna partier, skriva partiprogram och göra valaffischer. Eleverna kan även spela in korta videoklipp med valreklam. Ordna sedan en vallokal i klassen och ha elever som valfunktionärer. Rösta som i ett officiellt val och räkna till slut rösterna. Om ni vill få med digital träning kan ni räkna rösterna i ett kalkylprogram och använda till exempelt funktionen SUM för att räkna ihop rösterna.
Kapitel 14 Rösträkning vid proportionella val (s. 97)
I pdf-filen finns en enkel övning i att räkna röster enligt d'Hondts metod. Be eleverna först läsa instruktionerna på sidan 97 i boken och sedan räkna ut vilka som blir invalda. Det finns sex mandat.
Pdf-dokument att skriva ut.
Kapitel 15 Favoritplatsen i min hemkommun
Be eleverna fotografera sin favoritplats i hemkommunen. Skriv ut bilderna och ha en utställning i klassen eller lägg upp bilderna i ett digitalt bildbibliotek. Eleverna kan berätta eller skriva mera om vad de fotograferat och varför.
Kapitel 16 Lagstiftningen i Finland (s. 110)
Den här övningen hör till bilden på sidan 110. Presentera och repetera lagstiftningen i Finland med hjälp av kort. Börja med att para ihop rätt lagförslag med rätt förklaring och gå därefter med hjälp av korten igenom hur lagstiftningen framskrider. Använd korten vid repetition och läxgenomgång.
Pdf-dokument att skriva ut.
Kapitel 16 Så bildas en regering (s. 113–114)
På pdf-filen finns samma bildmaterial som ni hittar på sidorna 113–114 i boken, men nu på det sättet att bilderna och texterna är separerade från varandra. Skriv ut materialet och klipp isär delarna. Låt sedan eleverna använda materialet så att de placerar ut bilderna i rätt ordningsföljd och kombinerar dem med rätt textblock. När alla delar finns på rätt plats berättar eleverna för varandra, med hjälp av bilderna och texterna, hur en regering bildas.
Pdf-dokument att skriva ut.
Kapitel 16 En dag som statsminister i Finland
Eleven tänker sig vara statsminister i Finland för en dag. Hen gör en tankekarta eller dagboksanteckningar om hur hens dag i rollen som statsminister skulle gå till. Vad skulle hen göra under denna dag? Vilka beslut skulle hen vilja fatta och vilka förslag skulle hen vilja komma med?
Kapitel 17 Nyhetskollen
Ha eleverna att följa med nyheterna. Dela ut varsin vecka under läsåret åt eleverna då de ska följa med nyheterna. Diskutera först vilka nyhetskällor ni använder och varför ni använder dem. Eleven samlar och skriver upp det viktigaste som hänt inrikes, utrikes och lokalt under veckan. På följande lektion håller eleven en kort presentation om sin nyhetsvecka.
Alternativt följer alla elever med nyheterna under en vecka. Varje elev väljer en nyhet som hen analyserar. Eleverna kan börja med att kort referera nyheten. Sedan analyserar de texten enligt instruktionerna för källkritik på pärmens insida. De söker också om de hittar samma nyhet återgiven av en annan journalist eller ett annat medium. Efter detta kan de jämföra hur de olika nyhetskällorna har rapporterat om händelsen och fundera på varför det eventuellt finns en skillnad i rapporteringen.
Kapitel 17 Reportrar utan gränser
Reportrar utan gränser är en internationell yttrandefrihetsorganisation. På deras hemsida finns bland annat en barometer som visar hur många journalister som sitter fängslade eller har dödats under det pågående året. De publicerar också årligen ett pressfrihetsindex som visar hur pressfrihet och frihet för journalister uppfylls i olika länder. Diskutera med eleverna varför det är viktigt att reportrarna finns med där det händer olika saker. Fundera också på om journalistens jobb är farligt eller ofarligt. I vilka lägen kan journalister vara i fara?