Kapitel 25 Ekonomi
Eleverna gör en plansch med fem smarta ekonomiska tips. Planschen ska vara fin och väcka uppmärksamhet. De får välja mellan att jobba på dator eller med papper och penna. Diskutera och jämför planscherna i klassen eller gruppen. Boken kan vara den huvudsakliga källan som eleverna söker sin information från, men de får också använda internet, diskutera med till exempel far- eller morföräldrar, sin vårdnadshavare eller sin lärare.
Kapitel 25 Det ekonomiska kretsloppet (s. 172)
Presentera eller repetera det ekonomiska kretsloppet med hjälp av korten. Börja med det enkla ekonomiska kretsloppet (hushåll och företag) och begreppen betalar löner, arbetar för att få lön, betalar för varor och tjänster, säljer varor och tjänster. Lägg sedan till banker (lånar ut pengar, betalar ränta för sparade pengar, sparar pengar, betalar tillbaka lån), utlandet (export och import) och offentliga sektorn (ger bidrag, betalar löner). I riktning till offentliga sektorn kommer också från hushåll och företag (betalar skatter).
Eleverna kan bygga upp kretsloppet tillsammans på tavlan genom att sätta upp bilderna med sinitarra och rita pilar åt rätt håll från ordkorten. Alternativt kan eleverna jobba med laminerade lappar där de ritar in pilarna med vattenlösliga pennor.
Pdf-dokument att skriva ut.
Kapitel 26 Bli en innovatör
Låt eleverna vara innovatörer och hitta på en produkt eller tjänst som främjar hållbar utveckling och cirkulär ekonomi. Eleverna ska förbereda en kort presentation där de presenterar sin produkt eller sin tjänst för möjliga finansiärer. Ju bättre innovation och presentation desto mera pengar får företaget för att utveckla sin produkt. Finansiärerna kan vara andra elever, lärare eller utomstående aktörer.
Kapitel 26 Öva och repetera konjunkturer
Utgå från bilden i boken på sidan 186 och läs texten om ekonomiska konjunkturer på sidorna 186–189. Låt eleven rita en konjunkturkurva på tavlan i klassrummet. Använd en röd penna vid tillväxtstadiet och högkonjuktur och en blå penna vid recession och lågkonjunktur. Använd samma färger för att skriva in korta anteckningar i anslutning till konjunkturkurvan (egna anteckningar vid den växande kurvan och egna anteckningar vid den sjunkande kurvan).
Ta med följande aspekter:
- Är arbetslösheten hög eller låg?
- Är efterfrågan hög eller låg? Vad händer då med produktionen?
- Har hushållen mycket eller lite pengar att konsumera för?
- Får staten in mycket eller lite skatteintäkter?
- Måste staten betala mycket eller lite bidrag?
Välj en annan färg, till exempel grönt, för att skriva in vad staten och bankerna kan göra för att påverka konjunkturerna. Ni kan till exempel skriva att det är möjligt att höja eller sänka skatter, att göra investeringar och att höja eller sänka räntan.
Kapitel 27 Att betala en räkning
Eleverna får rita en tecknad serie där det framkommer vad som händer om man inte betalar sina räkningar i tid. Eleverna kan också rita bilder som förklarar eller skriva egna ordförklaringar till orden faktura, förfallodag, påminnelse, indrivning, betalningsanmärkning, utmätning, snabblån, ränta.
Kapitel 27 Att flytta hemifrån
Ha eleverna att göra upp en budget som behövs när hen flyttar hemifrån. Vilka utgifter är fasta utgifter, som alltså återkommer varje månad, och vilka är de rörliga utgifterna? Hjälp eleven estimera hur stora kostnaderna är. Vilka inkomster kan eleven ha? Kolla studiestödets, studielånets och bostadsbidragets storlek från Folkpensionsanstaltens webbplats.
Kapitel 27 Vardagskompetens
Öva färdigheter som eleverna kommer att ha nytta av då de flyttar hemifrån. Ni kan använda en demoversion av nätbanken för att betala räkningar, använda skatteverkets räknare för att räkna ut skatteprocent eller gå in på webbplatser med bostadsmarknadstips och söka hyresbostad som skulle lämpa sig som studiebostad.
Kapitel 27 Bli en börshaj
Läs artikeln om att placera pengar.
”Börsen är inte bara för aktienördar” – 5 enkla tips till dig som vill börja placera dina pengar (Svenska Yle)
Ge varje elev ett imaginärt startkapital på 10 000€ att placera på börsen. Använd börssidorna i tidningen eller Helsingforsbörsens hemsida för att kolla den aktuella aktiekursen. Gör upp ett kalkylblad där eleverna för in aktiens namn, inköpspris, antalet köpta aktier och totalsumman. Kom ihåg att man måste betala en förmedlingsavgift då man köper eller säljer aktier. Kolla med jämna mellanrum hur aktiernas värde utvecklas.