Kompetensområdena i läroplanen

Läroplanen som trädde i kraft år 2016 presenterar sju kompetensområden som behandlas i Zooma in på samhällslära 7–9.

1. Förmåga att tänka och lära sig

Zooma in på samhällslära 7–9 vill hjälpa eleven att förstå grunderna för beslutsfattande och demokratiskt tankesätt i samhället, både lokalt och globalt. För att eleven ska kunna planera sin egen framtid får hen träna sin ekonomiska, rättsliga och etiska förståelse för samhället och dess invånare. Bland annat genom uppgifter där eleven uppmanas jämföra sin egen förhandsuppfattning med inhämtad kunskap stimuleras elevernas analys- och tankeförmåga. I bildmaterialet och bildanalysfrågorna uppmuntras eleverna till diskussion och repetition. I både text och uppgifter uppmanas eleven att söka aktuell information från trovärdiga och lämpliga informationskällor och bedöma deras tillförlitlighet. På grund av att vårt samhälle ständigt förändras och utvecklas är det av stor vikt att eleverna lär sig att kritiskt värdera informationens aktualitet och trovärdighet.

2. Kulturell och kommunikativ kompetens

Eleverna uppmärksammas och får träna sin etiska och demokratiska förståelse gentemot olika etniska och sociala minoritetsgrupper. I texten och uppgifterna handleds eleverna i olika sätt att uttrycka åsikter, ta ställning och formulera sina åsikter och därmed påverka samhällsutvecklingen. I boken läggs stor vikt vid ord och begrepp som samhällsmedborgare behöver för att göra sig förstådd och därmed öka sin egen trovärdighet. Eleverna stimuleras att kritiskt värdera medier och åsiktsyttringar i både närsamhället och ute i världen.

3. Vardagskompetens

I texterna och bilderna ges eleven kunskaper i samhällets olika områden. För att eleven ska kunna bli en fullvärdig samhällsmedborgare behöver hen de kunskaper som läromedlet ger om bland annat samhällsdemokrati, ekonomi, rättsväsende och säkerhetsfrågor. Eleven ges också insikter i arbetslivets lagar och samhällets stöd i olika skeden av livet. För den unga är frågor om familjeliv och boende av central vikt. Vardagliga händelser och företeelser som påverkar Finland i dag tas upp. De många begreppen och förklaringarna hjälper eleverna att förstå samhället som hen lever i samt att kunna delta och påverka samhällsutvecklingen. Eleven uppmuntras till att aktivt delta, göra val och ta ansvar genom att ta ställning, visa åsikter.

4. Multilitteracitet

Eleven handleds att konsekvent kontrollera uppgifters aktualitet och trovärdighet. I uppgifterna uppmuntras eleven till att söka kunskap, kombinera, tolka, omforma och producera olika slag av framställningar med olika verktyg samt att tolka och analysera olika bilder och fotografier. Många övningar hänvisar till att leta på internet, andra till att framställa som tankekartor eller som bilder eller videor. Genom att eleven uppmuntras till att söka information från olika källor och pröva dessa källors relevans övas även källkritiskt tänkande.

5. Digital kompetens

Eleverna uppmärksammas på att detaljer ändras över tid och att de därför konsekvent behöver kontrollera och värdera informationen och att den mest uppdaterade informationen oftast kan hittas på myndigheters webbplatser. För att stödja elevens möjligheter att hitta relevant information hänvisas eleven till myndigheternas webbplatser genom nyttiga länkar och sökord. För att sammanställa tillgänglig information tränas även framställning med hjälp av olika digitala redskap. Eleverna gör sammanfattande tankekartor, sammanställer statistiska diagram, gör digitala serier och videor.

6. Arbetslivskompetens och entreprenörskap

I flera av böckernas uppgifter krävs par- och grupparbeten för att eleverna ska träna sin kommunikativa färdighet och samarbete med andra. Genom uppgiftsfördelning i dessa gruppuppgifter tränas individuell initiativförmåga. Eleverna får insikter i arbetslivets lagar och regelverk, arbetssökande och arbetslivets förändringar. De ges även insikter i ett ekonomiskt ansvarstagande och i ett hållbart ekonomiskt tankesätt. Betydelsen av entreprenörskap och företagande tydliggörs samt kopplingen till cirkulär ekonomi i samhället.

7. Förmåga att delta, påverka och bidra till en hållbar framtid

Materialet sporrar eleven till att ta ställning till olika frågor och uttrycka sin åsikt. Kvinnors och mäns jämlikhet och ojämlikhet, barnens plats i samhället, olika samhällsgrupper och etniciteters likaberättigande lyfts fram. Eleverna får insikter i olika påverkansmöjligheter, rättsstatliga principer och internationella människorättsfrågor. Eleverna uppmärksamgörs också på frågan om hur ekonomisk nytta och hållbarhetsfrågor ibland kan innebära en konflikt. Eleverna uppmuntras att se produktion och konsumtion i ett vidare perspektiv med fokus på miljö- och människorättsfrågor.

Kompetensområden i läroplanen