Hoppa till huvudinnehåll

Läsrörelsen


Läsrörelsen utmanar finländarna att sprida läslusten och att se till att alla barn och unga kan läsa tillräckligt bra. Vi arbetar tillsammans för att stödja läskunningheten och läslusten.

Läskunnighet är sinnets superkraft


Läskunnighet har en bred betydelse för och påverkan på inlärning, jämlikhet, kultur, utbildning och välmående. Utbildningsstyrelsen koordinerar nationellt arbete för främjandet av läsning.

Läs mer om Läsrörelsen

Åtgärder för främjandet av barns och ungas läsande och läskunnighet

alt-text (optional, uses title if not set)

Vi inspirerar barn och unga till att läsa

Läsandet bör inkluderas i barns och ungas föränderliga vardag, i småbarnspedagogiken, i skolan och i fritiden. Läs mer om förstärkandet av barns och ungas läskunnighet.

alt-text (optional, uses title if not set)

Uppväxtgemenskaper stöder läsandet

Familjen, kompisarna och fritidsaktiviteterna har precis som skolan och småbarnspedagogiken en stor inverkan på barns och ungas läsande och på hur läskunnigheten utvecklas.

alt-text (optional, uses title if not set)

Vi satsar på kompetens och tätare samarbete

Att stärka läslust och läskunnighet kräver systematiskt och mångproffessionellt samarbete, att man kontinuerligt utvecklar sin kompetens samt att man skapar uppväxtgemenskaper.

alt-text (optional, uses title if not set)

Vi skapar strukturer som främjar läsandet

Att förbättra läskunnighet och främja läsintresse i en verksamhetsmiljö som snabbt förändras förutsätter ett engagemang på lång sikt, som sträcker sig över regeringsperioderna, samt systematisk handledning och systematiskt stöd.

Prata bok

alt-text (optional, uses title if not set)

Prata bok

Prata bok på Helsingfors bokmässa 2019.

Läsrörelsens materialbank

alt-text (optional, uses title if not set)

På kommande.

alt-text (optional, uses title if not set)

På kommande.

Kontakta Läsrörelsen

Belinda Kardén, koordinator (svenska), förnamn.efternamn@oph.fi
Pia Lumme, koordinator (finska), förnamn.efternamn@oph.fi