Hoppa till huvudinnehåll

En läsande småbarnspedagogik


Ett barn lär sig uppskatta läskunnighet i en stark, mångsidig och inkluderande läskultur.

Vi läser tillsammans!

Programmet En läsande småbarnspedagogik ökar informationen om utvecklingen av den tidiga läsfärdigheten inom småbarnspedagogiken. Programmet erbjuder material för samarbete med vårdnadshavare och biblioteket, verktyg för planering och uppföljande av det läsfrämjande arbetet och tips för pedagogisk användning av böcker inom småbarnspedagogiken.

Syftet med En läsande småbarnspedagogik är: 

  • att synliggöra läskunnighetsarbetet inom småbarnspedagogiken samt läsningens och läskunnighetens betydelse för allt lärande. 
  • att skapa permanenta strukturer som stöder tidig utveckling av multilitteracitet samt barns delaktighet i en läsande kultur. 
  • att stärka befintliga och skapa nya samarbetsformer mellan småbarnspedagogiken, biblioteken, vårdnadshavarna samt andra aktörer som arbetar för att främja läskunnigheten. 

Programmet En läsande småbarnspedagogik är en del av Programmet för läskunnighet och verkställandet av Nationella läskunnighetsstrategin 2030.