Prestationerna har bedömts med hjälp av en tiogradig skala som utgår från den gemensamma europeiska referensramen för språk (bilaga 2 till Grunderna för gymnasiets läroplan 2019, nivåskala för språkkunskaper och språkutveckling).
Vid bedömningen har även den sexgradiga skalan i den europeiska referensramen, tabell 3, Gemensamma referensnivåer: kvalitativa aspekter av muntlig språkanvändning använts, med små modifieringar*.
Utbildningsstyrelsen har spelat in gymnasie- och yrkesstuderandes muntliga prestationer i individuella uppgifter och diskussionsuppgifter. När det gäller de individuella prestationerna har man bedömt följande utgående från anvisningarna och stödmaterialet för bedömning av muntlig språkfärdighet i gymnasiet:
- hur uppgiften utförs och förmåga att kommunicera
- talets flyt
- uttal
- språkets bredd och exakthet
- Tabell: Kvalitativa aspekter av muntlig språkanvändning (CEFR)
- Europeiska referensramen för språk (CEFR)
- Anvisning och stödmaterial för bedömning av muntlig språkfärdighet, gymnasieutbildning
- Bilaga 2: Nivåskala för språkkunskap och språkutveckling (GLP19)
- Kunnande i kommunikation och interaktion, yrkesutbildningen
- Uppgifterna för muntliga prestationer
Prestationerna visas från A–C enligt färdighetsnivå.
* Europeiska referensramen för språk. Skolverket 2007, Council of Europe 2003. Kolumnen ”Sammanhang” har ersatts med ”Behärskning av uttal”. Markeringar har gjorts i texten. Rubriken ”Korrekthet” har bytts ut till ”Exakthet”.