- Temat uppmärksammas i undervisningen i olika läroämnen (till exempel i historia, samhällslära, modersmål och litteratur, bildkonst och musik)
- Som temadag eller -vecka inom ett mångvetenskapligt lärområde
- Veteranprojekt, i vilket ingår informationssökning, processering och presentation
- Exkursioner till hembygdsmuséer med representanter för veteran- och lotta-föreningar som guider
- Lektioner och andra aktiviteter som genomförs i skolan tillsammans med representanter för veteranföreningar, lotta-föreningar eller försvarsföreningar
- Elevers framträdanden på ålderdomshem med möte, diskussioner och gemensamma aktiviteter
- Veteranfaddrar med vilka dett finns möjlighet att djupare diskuteras temat
- Dokumentation av museibesök (videofilmning, fotografering, skapande av material till skolans hemsida o.s.v.)
- Morgonsamlingar på dagar som är viktiga för Finlands historia: eleverna kan läsa memoarer eller andra skildringar av krigsåren och hur man levde då
- Krigstida musik
- Intervjuer med veteraner, släktträd: eleverna dokumenterar själva intervjuerna och mötena
- Eleverna lär sig om flagghissning och därtill hörande traditioner och seder
- Filmer kan används i undervisningen i historia och/eller vid tillfällen som är gemensamma för alla
- Gemensam veterandagsfest eller annat evenemang tillsammans med företrädare för en veteranförening eller någon annan försvarsförening
Det är även viktigt att uppmärksamma veteranerna som deltog i krigen på hemmafronten, lottorna, krigsbarnen och barnen som förlorade sina föräldrar samt dem som evakuerades.