Kokonaisen käsityöprosessin toteuttaminen liittyy kiinteästi yrittäjämäiseen oppimiseen ja tukee osaltaan muun muassa työelämätaitojen oppimista. Kokonaisen käsityöprosessin toteuttamisessa voidaan käyttää yksilö-, pari- tai ryhmätyömuotoja. Erityisesti pari- ja ryhmätyömuodot opettavat tiimityöskentelyn taitoja sekä mahdollistavat oppilaiden välillä tapahtuvan sosiaalisen vuorovaikutuksen sekä vertaisoppimisen, -opettamisen ja palautteen antamisen ja vastaanottamisen oppimisen mahdollisuuden. Pari- ja ryhmätyömuotojen käyttö ei suoraviivaisesti kuitenkaan tarkoita sitä, että oppilaiden olisi pareittain tai pienryhmässä toteutettava keskenään samanlaisia oppimistehtäviä, vaan ne voivat edelleen olla itsenäisiä tuotteita tai teoksia, joissa korostuu oppilaslähtöinen toiminta. Kyse voi olla esimerkiksi tuotekehittelyprosessista, jossa syntyy erilaisia tuotteita tai teoksia samalla, kun oppilaat jakavat aktiivisesti keskenään ajatuksia, ideoita sekä tietoa ja taitoa. Tällaisella menettelyllä oppilaita sekä kannustetaan että ohjataan omatoimiseen ja itseohjautuvaan tekemiseen, työskentelyyn ja prosessinhallintaan.
Opettajan rooli on toimia työskentelyn ja oppimisen ohjaajana, ei niinkään prosessiin liittyvien valmiiden vastausten, ratkaisujen ja toteutustapojen antajana. Oppilaan aktiivista roolia prosessin toteuttajana tulee korostaa kaikissa vaiheissa. Tähän liittyy kiinteästi oppilaan yritteliään, pitkäjänteisen, lannistumattoman ja erilaisia ratkaisuja etsivän toiminnan tukeminen ja vahvistaminen. Käsityön opetussuunnitelman perusteita valmistellut työryhmä tarkoitti yrittäjämäisellä oppimisella käsityön oppiaineessa nimenomaan yritteliästä ja sinnikkyyteen perustuvaa toimintaa, johon kuuluu esimerkiksi yrityksen ja erehdyksen sekä virheiden kautta oppiminen, ei käsityöyrittäjyyttä ammattina tai liiketoimintana. Erilaiset yritysvierailut, joissa nähdään ja tutustutaan tuottamisprosessiin tai -prosesseihin liiketoiminnan näkökulmasta eivät kuitenkaan ole poissuljettuja toimintamuotoja, mutta yrittäjämäisen oppimisen keskiössä ne eivät ole. Yritysvierailuiden antia voidaan peilata omaan tekemiseen ja omaan käsityöprosessiin, jolloin opitaan ymmärtämään yhdessä tekemisen ja yhteistyön merkitystä prosessiluontoisessa toiminnassa. Keskiöön voisi nostaa esimerkiksi yksilön työpanoksen suhteessa yhteisön yhteisiin tavoitteisiin.