Yhteiskunnallisten kysymysten ja kiistanalaistenkin aiheiden käsittelemisen kasvatukselliset hyödyt ovat merkittävät. Demokratia- ja kansalaiskasvatus on kirjattu vahvasti niin perusopetuksen kuin lukion opetussuunnitelman perusteisiin. Kouluopetus perustuu eettisiin periaatteisiin sekä ihmisoikeuksien kunnioittamiseen.
”Perusopetus rakentuu elämän ja ihmisoikeuksien kunnioittamiselle. Se ohjaa niiden puolustamiseen ja ihmisarvon loukkaamattomuuteen. Perusopetus edistää hyvinvointia, demokratiaa ja aktiivista toimijuutta kansalaisyhteiskunnassa.” (POPS 2014)
”Lukion opetussuunnitelman perusteiden arvoperusta rakentuu demokratialle ja suomalaiselle sivistysihanteelle, jonka mukaan opiskelu ja oppiminen uudistavat yhteiskuntaa ja kulttuuria. [...] Sivistykseen kuuluu taito ja tahto käsitellä inhimillisten pyrkimysten ja vallitsevan todellisuuden välisiä ristiriitoja eettisesti, myötätuntoisesti ja ratkaisuja etsien.” (LOPS 2019)
Perus- ja lukio-opetuksen arvoperustaa voi summata seuraavasti:
- ihmisarvon ja ihmisoikeuksien kunnioittaminen
- sivistyksen, tasa-arvon ja demokratian edistäminen
- oppilaiden ainutlaatuisuuden ja yksilöllisyyden kunnioittaminen sekä kulttuurin moninaisuuden huomiointi ja edistäminen
- kestävän kehityksen edistäminen eli elämän ja ihmiskunnan tulevaisuuden turvaaminen ilmasto- ja ympäristökriisien keskellä.
Luokkahuoneessa yllättävä aihe voi nousta jostain uutisesta tai tapahtumasta, joka on esimerkiksi pelottanut, järkyttänyt tai suututtanut lapsia tai nuoria. Sellainen voi olla kuolemantapaus, koulusurma, luonnonkatastrofi tai terroriteko. Luokassa hätkähdyttävä toteamus voi myös olla kärjistynyt poliittinen mielipide tai ääriradikaali katsomuksellinen kanta.
Opettajan työtä ohjaavat useat ja toisinaan jopa ristiriitaiset tavoitteet ja periaatteet. Opettajan tehtävänä on turvata oppilaan oikeus oppimiseen ja kasvattaa häntä kohti hyvää, sosiaalisesti mielekästä elämää. Toisaalta lapsella on oikeus mielipiteisiinsä, vapauteen ja kunnioitukseen. Oppilasta ei pidä nostaa tikun nokkaan esimerkkinä muille, eikä lapsi voi olla luokan tarkastelun kohteena opetustarkoituksessa.
Opettajan velvollisuutena on selventää oppilaille yleisellä tasolla, että vaikka kaikilla on oikeus mielipiteisiinsä, kaikki mielipiteet eivät silti ole yhtä hyviä, järkeviä tai oikeutettuja. Ne voivat ilmentää esimerkiksi:
- opetuksen tavoitteisiin nähden puutteellista ymmärrystä maailmasta, ihmisistä ja yhteiskunnasta (kuten esimerkiksi mustavalkoiset ja jäykät käsitykset toisista ihmisistä heidän uskontonsa, kansalaisuutensa tai poliittisen kantansa vuoksi),
- epäjohdonmukaisuutta (kuten esimerkiksi useat salaliittoteoriat),
- ei toivottuja seurauksia, joita oppilas ei ole osannut ajatella ja jotka voivat johtaa hänet vaikeisiin tilanteisiin (kuten esimerkiksi rikollisuuden ihannointi tai välinpitämättömyys luonnosta ja eläinten hyvinvoinnista),
- opetuksen arvoperustan vastaisia asioita (kuten esimerkiksi väkivallan ihannointia, toisten halveksuntaa, ihmisarvon vähättelyä, seksismiä, homofobiaa tai rasismia).
Keskusteluun nousseen asian käsittely edellyttääkin opettajalta paitsi taitoa myös tahdikkuutta. Opettajalta tulisi löytyä kykyä edetä mielipiteitä syvemmälle ymmärrystä luovaan keskusteluun.
Osaamista tarvitaan, jotta voidaan yhdessä etsiä kokemuksia käsitysten taustalla, kysyä niiden lähteitä ja syitä. Vaikka ymmärtäisimme, mistä mielipide tulee, se voi silti olla kestämätön, kuten yllä todettiin.
Pohdi
- Minkälaisia kasvatuksellisia velvollisuuksia ja mahdollisuuksia opetussuunnitelman perusteet sinulle asettavat vaikeiden yhteiskunnallisten aiheiden käsittelyyn?
- Miten muotoilisit omin sanoin perus- tai lukio-opetuksen arvoperustan? Miten voisit keskustella siitä oppilaiden kanssa? Voisitko miettiä arvoperustaa kollegan kanssa?