Opettajan ajatus katkeaa. Oppilas sanoi jotain, joka kuulosti oudolta. Mitä se oli? Sanoiko hän todella niin?

Tällainen tilanne on useimmille opettajille tuttu. Luokkahuoneessa voi nousta esiin mitä erilaisimpia ilmiöitä, näkökulmia, uutisia tai tapahtumia sekä niihin liittyviä huhuja, väärinkäsityksiä tai jopa kärjistyneitä uskomuksia. Opetuksen tahti antaa harvoin näiden tarkastelulle tilaa, mutta silti niihin kannattaa kiinnittää huomiota.

Mutta kuinka? Yllättävien ja voimakkaita tunteita herättävien asioiden käsittely ei ole yksinkertaista. Tarvitaan kokemusta ja valmiuksia sekä varautumista ja oppilaiden tunne- ja dialogitaitojen kartuttamista jo ennakoivasti. Edeltävissä osiossa näitä valmistelevia taitoja onkin jo tarkasteltu.

Nyt tartumme haastavampiin tilanteisiin. Tässä ja seuraavassa luvussa esiteltävät näkökulmat, harjoitukset ja työkalut auttavat alkuun mutta tarjoavat myös kokeneemmille tukea ammattitaidon kehittämiseen vaikeiden tilanteiden tunne- ja dialogityössä.