Oppaassa hyödynnettyä kirjallisuutta
Alexander, Robin (2008). Towards Dialogic Teaching. Rethinking Classroom Talk. Routledge
Alhanen, Kai (2016). Dialogi demokratiassa. Gaudeamus
Arendt, Hannah (2002). Vita Activa – Ihmisenä olemisen ehdot. Suom. Riitta Oittinen ja työryhmä. Vastapaino
Bahtin, Mihail (1991). Dostojevskin poetiikan ongelmia. Suom. Paula Nieminen & Tapani Laine. Orient Express
Brenifier, Oscar (2007). Keskusteleva opetus. Suom. Tapani Kilpeläinen. niin & näin-kirjat
Buber, Martin (1993). Minä ja Sinä. Suom. Jukka Pietilä. WSOY
Burbules, Nicholas (1993). Dialogue in Teaching: Theory and Practice. Teachers College Press
Børresen, Beate, Malmhester, Bo & Tomperi, Tuukka (2011). Ajatellaan yhdessä! Taitavan ajattelun työkirja. niin & näin-kirjat
Cam, Philip (2020). 20 ajattelun työkalua. Opas tutkivan ajattelun opettamiseen. Suom. Danika Harju, Vilma Kärkkäinen & Tuukka Tomperi. niin & näin-kirjat
Cantell, Hannele (2010). Ratkaiseva vuorovaikutus. Pedagogisia kohtaamisia lasten ja nuorten kanssa. PS-kustannus
Cacciatore, Raisa (2008). Aggression portaat. Opetusmateriaali kouluille. Opetushallitus
Damasio, Antonio (2001). Descartesin virhe. Emootio, järki ja ihmisen aivot. Suom. Kimmo Pietiläinen. Terra Cognita
Damasio, Antonio (2011). Itse tulee mieleen. Tietoisten aivojen rakentaminen. Suom. Kimmo Pietiläinen. Terra Cognita
Dweck, Carol S. (2006). Mindset: The new psychology of success. Random House
Eskelä-Haapanen, Sirpa, Hannula, Marja & Lepola, Marja (2015). Puhe pulppuamaan! Oppimista tukeva keskustelu. PS-kustannus
Fisher, Robert (2008). Sokraattinen opettaminen. Teoksessa Tomperi, Tuukka & Juuso, Hannu (toim.), Sokrates koulussa. niin & näin-kirjat
Fisher, Robert (2013). Teaching Thinking. Philosophical Enquiry in the Classroom. Bloomsbury
Freire, Paulo (2005). Sorrettujen pedagogiikka. Suom. Joel Kuortti. Toim. Tuukka Tomperi. Vastapaino
Gadamer, Hans-Georg (2004). Hermeneutiikka: Ymmärtäminen tieteissä ja filosofiassa. Suom. Ismo Nikander. Vastapaino
Gilligan, Carol (1982). In a Different Voice. Harvard University Press
Goldenberg, Armit, Endevelt, Kinneret, Ran, Shira, Dweck, Carol S., Gross, James J. & Halperin, Eran (2017). Making intergroup contact more fruitful: enhancing cooperation between Palestinian and Jewish-Israeli adolescents by fostering beliefs about group malleability. Social Psychological and Personality Science 8 (1), 3–10
Goleman, Daniel (1997). Tunneäly. Lahjakkuuden koko kuva. Suom. Jaakko Kankaanpää. Otava
Grandell, Ronnie (2015). Itsemyötätunto. Tammi
Gregory, Maughn ym. (2010). Filosofiaa lapsille & nuorille. Käytännön käsikirja ohjaajille. Suom. Jarkko S. Tuusvuori. niin & näin-kirjat
Haapaniemi, Rauno & Raina, Liisa (2014). Rakenna oppiva ryhmä. PS-kustannus
Huttunen, Rauno (2008). Dialogiopetuksen filosofia. Teoksessa Tomperi, Tuukka & Juuso, Hannu (toim.), Sokrates koulussa. niin & näin-kirjat
Jääskinen, Anne-Mari & Pelliccioni, Sanna (2017). Mitä sä rageet? Lapsen ja nuoren tunnetaitojen tukeminen. Lasten keskus ja Kirjapaja
Kokkonen, Marja (2017). Ihastuttavat, vihastuttavat tunteet. Opi tunteiden säätelyn taito. PS-kustannus
Lahtinen, Anuliisa & Rantanen, Jarkko (2019). Tunnetaidot opetustyössä. Opas haastaviin tilanteisiin. PS-kustannus
Laine, Timo (2008). Filosofiaa dialogisissa suhteissa. Teoksessa Tomperi, Tuukka & Juuso, Hannu (toim.), Sokrates koulussa. niin & näin-kirjat
Lefstein, Adam (2006). Dialogue in schools: Towards a pragmatic approach. Working Papers in Urban Language and Literacies 33
Lehto, Juhani E. (2014). Mindfulness - tiedostava ja hyväksyvä läsnäolo. Teoksessa Uusitalo-Malmivaara, Lotta (toim.), Positiivisen psykologian voima. PS-kustannus
Lipman, Matthew (2019). Ajattelu kasvatuksessa. Suom. Tapani Kilpeläinen. Toim. Tuukka Tomperi. niin & näin-kirjat.
Lipponen, Krisse, Litovaara, Anneli & Katajainen, Antero (2016). Voimaa. Hyvän elämän polku. Duodecim
Nikkola, Tiina (2013). Miksi ryhmä ei ryhdy työhön? Teoksessa Nikkola, Tiina, Rautiainen, Matti & Räihä, Pekka (toim.), Toinen tapa käydä koulua. Kokemuksen, kielen ja tiedon suhde oppimisessa. Vastapaino
Norrena, Juho (toim.) (2016). Ryhmä oppimaan! Toiminnallisia työtapoja ja tehtäväkehyksiä. PS-kustannus
Nussbaum, Martha (2011). Talouskasvua tärkeämpää. Miksi demokratia tarvitsee humanistista sivistystä? Suom. Timo Soukola. Gaudeamus
Pessi, Anne Birgitta, Martela, Frank & Paakkanen, Miia (toim.) (2017). Myötätunnon mullistava voima. PS-kustannus
Päivänsalo, Tiina-Maria (2020). Oppimiskoodi. Kuinka oppiminen onnistuu. PS-kustannus
Rechtschaffen, Daniel J. (2017). Keskittymiskykyä luokkaan. Tietoisuustaitoharjoitusten opaskirja. PS-kustannus
Repo-Kaarento, Saara (2010). Innostu ryhmästä. Miten ohjata oppivaa yhteisöä. Kansanvalistusseura
Resnick, Lauren, Asterhan, Christa S. C. & Clarke, Sherice N. (2018). Accountable Talk: Instructional dialogue that builds the mind. International Bureau of Education, UNESCO
Rissanen, Inkeri, Kuusisto, Elina, Tuominen, Moona & Tirri, Kirsi (2019). In search of a growth mindset pedagogy: A case study of one teacher’s classroom practices in a Finnish elementary school. Teaching and Teacher Education 77, 204–213
Rissanen, Inkeri, Kuusisto, Elina, Hanhimäki, Eija & Tirri, Kirsi (2018). The implications of teachers’ implicit theories for moral education: A case study from Finland. Journal of Moral Education 47 (1), 63–77
Sadeniemi, Minna, Häkkinen, Miikka, Koivisto,Maaria, Ryhänen, Teemu & Tsokkinen, Anna-Liisa (2020). Viisas mieli. Opas tunnesäätelyvaikeuksista kärsiville. Duodecim
Salmenkivi, Eero (2008). Sokraattinen kysely. Teoksessa Tomperi, Tuukka & Juuso, Hannu (toim.), Sokrates koulussa. niin & näin-kirjat
Seikkula, Jaakko & Arnkil, Tom Erik (2009). Dialoginen verkostotyö. THL
Sutcliffe, Roger, Bigglestone, Tom & Buckley, Jason (2021). Ajattelun perusaskeleet. Käytännön opas metakognition opettamiseen. Suom. Meeri Friman, Matias Moisio & Tuukka Tomperi. niin & näin-kirjat
Tirri, Kirsi & Kuusisto, Elina (2019). Opettajan ammattietiikkaa oppimassa. Gaudeamus
Tomperi, Tuukka (2017). Kriittisen ajattelun opettaminen ja filosofia. Pedagogisia perusteita. niin & näin 4/2017
Tomperi, Tuukka & Juuso, Hannu (toim.) (2008). Sokrates koulussa. Itsenäisen ja yhteisöllisen ajattelun edistäminen opetuksessa. niin & näin-kirjat
Tomperi, Tuukka & Juuso, Hannu (2014). (Lasten) pedagoginen filosofia. Kasvatuksen historiallinen mahdollisuus. niin & näin 1/2014
van der Leeuw, Karel (2008). Sokraattinen keskustelu – johdatus Leonard Nelsonin metodiin. Teoksessa Tomperi, Tuukka & Juuso, Hannu (toim.), Sokrates koulussa. niin & näin-kirjat
Vuorikoski, Marjo & Kiilakoski, Tomi (2005). Dialogisuuden lupaus ja rajat. Teoksessa Kiilakoski, Tomi, Tomperi, Tuukka & Vuorikoski, Marjo (toim.), Kenen kasvatus? Kriittinen pedagogiikka ja toisinkasvatuksen mahdollisuus. Vastapaino.
Välitalo, Riku (2021). Ajattelun vahvistaminen opetuksessa. PS-kustannus
Värri, Veli-Matti (2000). Hyvä kasvatus – kasvatus hyvään. Tampere University Press
Zhang, Junfeng, Kuusisto, Elina & Tirri, Kirsi (2017). How teachers’ and students’ mindsets in learning have been studied: Research findings on mindset and academic achievement. Psychology 8 (9), 1363–1377