Aluksi: Tavoitteet, aihealueet ja portfolio

Tavoitteet

Median maailma kattaa laajuudeltaan noin 38 tuntia opiskelua. Materiaali sisältää paljon tekstiä median vaikutuksista, yleisöistä, tuotannon taustoista ja median lukutavoista. Opintojaksosuoritukseen vaaditaan yhteensä 22 tehtävää.

Tehtävissä on paljon vaihtoehtoja. Valitse tehtävistä ohjeiden mukaan ne, jotka myötäilevät omia oppimistavoitteitasi. Tehtävät ohjaavat tiedon hankintaan, sen käsittelyyn sekä synteesien ja johtopäätösten tekemiseen – uuden tiedon tuottamiseen ja kriittisen ajattelun kehittämiseen.

Materiaalin tavoitteena on kannustaa opiskelijaa kehittämään omia mediataitojaan. Mediataitoinen kansalainen osaa muun muassa

  • ilmaista mielipiteensä median avulla
  • muodostaa omat mielipiteensä median tarjoamien monipuolisten lähteiden avulla
  • nauttia median tarjoamista visuaalisista ja elämyksellisistä kokemuksista
  • merkityksellistää erilaisia mediasisältöjä
  • tulkita ja arvioida erilaisia mediaesityksiä
  • ratkaista median välityksellä tapahtuvia ongelmatilanteita.

Kaikkia edellä lueteltuja taitoja ei ole mahdollista oppia tämän materiaalin opiskelun aikana. Mediataidot kehittyvät pitkän harjaannuttamisen tuloksena elämän varrella. Materiaalin tavoite onkin antaa kimmoke kriittiseen mediasuhteeseen ja avata ovi tietoiseen mediataitojen harjaannuttamiseen.

Aihealueet

Materiaalissa lähdetään liikkeelle Mediaympäristöni-osiosta, koska on helpointa aloittaa itselle tutuimmasta teemasta mediankäyttäjän ja yleisöjen näkökulmista. Mediavälineiden kehitys -osiossa esitellään viestinten kehitystä ja niiden käyttöä. Tuotannon taustoja -osiossa avataan tuotantoprosesseja ja niiden taloudellisia taustoja. Samassa osiossa pureudutaan myös viestinnän sääntelyyn ja eettisesti sopivaan toimintaan median parissa. Tulkintojen avaruus -osio johdattaa mediaesitysten erittelyn ja tulkintamallien kautta hahmottamaan myös mediailmaisua ja erilaisia lajityyppejä.

Portfolio

Tehtävistä kootaan portfolio. Portfolio on parhaimmillaan persoonallinen, suoritettujen tehtävien ja aineistojen kokoelma. Kokoaminen aloitetaan heti, kun opiskelija päättää suorittaa Median maailman kokonaisuutena. Portfolion tehtävänä on kuvata koko oppimis- ja työprosessia. Se on kokonaisuus opiskelijan kurssiaikaisen opiskelun kokemuksista ja taidoista.

Portfolio kuvastaa tekijänsä persoonallisuutta sekä opiskelijan tietojen ja taitojen kehittymistä, laajentaa opiskelijan itsetuntemusta sekä auttaa itsearvioinnissa. Portfoliossa tulee näkyä opintojakson nimi ja oppiaine sekä suorittamisen ajankohta ja työn ohjaaja.

Portfolion tulee sisältää opiskeluprosessiin liittyvä aineisto eli suoritetut tehtävät materiaaleineen. Portfolio auttaa myös opettajaa suorittamassaan arvioinnissa, koska se selventää opiskelijan työprosessia ja kykyä oivaltaa omaa oppimisprosessiaan.