Mediatuotannon prosessi eli esimerkiksi radio-ohjelman tai verkkosivujen tekeminen alkaa yleensä sisältöjen suunnittelulla ja ideoinnilla. Tällöin esimerkiksi palaveerataan yhdessä työntekijäporukalla tai selvitetään yksin taustoja puhelimitse tai tietoverkon avulla. Sen jälkeen valitaan näkökulma. Sitten kerätään tarvittava aineisto esimerkiksi haastatteluin ja hankkimalla tietoa eri lähteistä, joita voivat olla eri alojen asiantuntijat ja verkkolähteet.
Esitys koostetaan kerättyjä paloja järjestämällä ja muokkaamalla tietyn lajityypin, kohderyhmän ja viestimen mukaiseksi, esimerkiksi paikallisradioon uutiseksi. Lopuksi esitys julkaistaan.
Tässä osiossa on tarjolla kolme esimerkkiä mediatuotannoista eri viestimissä: televisiossa, sanomalehdessä ja sosiaalisessa mediassa.