Työelämään tutustuminen ja jatko-opintoihin ohjaus
Lukion opinto-ohjauksen kautta opiskelija saa tietoa esimerkiksi työ- ja elinkeinoelämästä sekä yrittäjyydestä. Opiskelija saa opintojensa aikana mahdollisuuden tutustua sekä työelämään että jatko-opiskeluun (nk. korkeakoulukurkistukset). Tutustumisten avulla opiskelija voi vertailla jatko-opintoihin ja urasuunnitteluun liittyviä vaihtoehtoja omien suunnitelmiensa ja valintojensa tueksi. Ohjauksen avulla opiskelija ymmärtää erilaisten lukioaikaisten valintojen vaikutuksen ura- ja jatko-opintomahdollisuuksiinsa.
Lukiossa opiskelija saa ohjausta jatko-opintojensa suunnittelussa sekä opintoihin hakeutumisessa. Tavoitteena on, että opiskelija suunnittelee lukio-opintojaan ja tekee valintojaan siten, että hänellä on valmiudet hakeutua jatko-opintoihin välittömästi lukio-opintojen jälkeen. Häntä tuetaan tunnistamaan vahvuutensa ja kehittymistarpeensa oppijana sekä käyttämään hänelle soveltuvia opiskelumenetelmiä myös jatko-opinnoissa. Opiskelijaa harjaannutetaan omien valintojen suunnitteluun ja tekemiseen sekä vastuuseen valinnoistaan. Tavoitteena on, että opiskelija sisäistää elinikäisen oppimisen merkityksen.
Opiskelijaa tuetaan henkilökohtaisen opiskelusuunnitelman, ylioppilastutkintosuunnitelman sekä jatko-opinto- ja urasuunnitelman laatimisessa ja suunnitelmien päivittämisessä. Jatko-opintoihin siirtymiseen kiinnitetään erityisesti huomiota lukio-opintojen loppuvaiheessa.
Elokuun 1. päivä 2019 voimaan tulleen uuden lukiolain myötä lukiokoulutuksen järjestäjän on annettava oppilaitoksesta valmistuneelle opiskelijalle ohjausta opintoihin hakeutumisessa ja urasuunnittelussa opiskelijan valmistumisvuotta seuraavan vuoden ajan, mikäli opiskelija ei ole saanut jatko-opiskelupaikkaa lukion jälkeen.
Työelämälähtöisemmän opetuksen suunnittelu lukiossa
Tunne työ 2.0 -hankkeen oppien avulla on kehitetty suunnittelutyökalu, jonka avulla opettajat voivat suunnitella omaa opetustaan työelämälähtöiseksi lukion opetussuunnitelman mukaisesti. Pdf-lomakepohjainen työkalu soveltuu erityisesti opettajaryhmien avuksi, mutta sitä voi käyttää myös oman henkilökohtaisen suunnittelun apuna. Vaikka työkalu on suunniteltu nimenomaan lukion opetussuunnitelman perusteiden käyttöönottoa ajatellen, voi mallia soveltaa myös ammatillisessa koulutuksessa tai yläkoulussa. Mallia on kehitetty Tunne Työ 2.0 -hankkeessa yhteistyössä Suomen Yrittäjien kanssa. Hanketta on rahoittanut Euroopan sosiaalirahasto.
Miten työkalua käytetään
- Muodostakaa työskentelyn ryhmät aineryhmittäin. Paras ryhmäkoko on kolmesta neljään henkilöä.
- Selatkaa työkalu ensin läpi ja tutustukaa kokonaisuuteen.
- Suunnitelkaa yhden valitsemanne moduulin tai opintojakson työelämälähtöinen toteutus ohjeiden mukaan.
- Edetkää tehtävissä järjestyksessä.
- Viimeisenä tehtävänä on ”Hissipuhe”. Aineryhmätyöskentelyn jälkeen ryhmät esittelevät toisilleen suunnittelemansa moduulin tai opintojakson hissipuheiden avulla.