Opetettavia sisältöjä tehdään näkyväksi ja harjoitellaan oppitunneilla, joilla oppimista laajennetaan harjoitustehtävien avulla. Osaamista syvennetään ja sovelletaan omassa arjessa kotitehtäviä tekemällä.
Toiminalliset työtavat ovat mukana kaikessa kotitalousopetuksessa. Toiminta kotitalousluokan kodinomaisessa ympäristössä antaa luontevan pohjan vuorovaikutukseen, työnjakoon, ajanhallintaan ja siisteyden ylläpitämiseen tähtääville tietoisesti annetuille tehtäville. Puhtaanapitoa harjoitellaan esimerkiksi ruoanvalmistustehtävien yhteydessä. Opettelussa käytetään innostavia ja monipuolisia työskentelytapoja. Tehtäviä voidaan toteuttaa esimerkiksi pelillistämällä opetusta älylaitesovellusten tai tehtäväratojen avulla.
Tilojen, välineiden ja laitteiden siistinä ja kunnossa pitäminen yhdessä muiden oppilaiden kanssa opettaa arvostamaan omaa ympäristöä, siinä toimivia ihmisiä ja siinä olevia välineitä. Samalla tehdään näkyväksi myös työ, jota muut kuin oman ryhmän oppilaat tekevät ympäristön viihtyisyyden säilyttämiseksi. Oppimistehtävänä voi tällöin olla esimerkiksi tutustuminen oman koulun siistijän tehtäviin. Lähiympäristöön sijoittuvat tehtävät auttavat oppilasta näkemään oman toimintansa osana toimintojen ketjua, jonka yhteisenä päämääränä on kaikille viihtyisä koulupäivä ja yhdessä eläminen. Samalla se rakentaa yhteisöllisyyttä koulussa.
Opetusta eriytetään oppilaan harjoittelutarpeiden ja kiinnostuksen kohteiden mukaan. Monipuoliset työskentelytavat mahdollistavat myös osaamisen monipuolisen arvioinnin. Oppiminen tapahtuu kotitalousopetuksen jatkumona, jossa aiemmin opittua viedään eteenpäin, syvennetään ja laajennetaan.