Äidinkieli ja kirjallisuus

Tekstilajit ja tekstitaidot ovat suomen kielen ja kirjallisuuden opetuksen perusasioita. Erilaisia tekstejä, luetaan, tarkastellaan ja tulkitaan jokaisella oppitunnilla. Kielitietoiset työtavat tekstien lukemiseen, ymmärtämiseen, tulkitsemiseen ja tuottamiseen sopivat äidinkielen ja suomi toisena kielenä -oppitunneille luontevasti. Kertomuksen ja mielipidekirjoituksen ohjattu lukeminen, rakennepiirteiden tarkastelu ja tekstilajien oma tuottaminen mallin avulla käy samojen askelten kautta kuin erilaisten tietotekstien kohdalla.  Tästä voi olla esimerkkinä johdannon kirjoittamista harjoittava tehtävä:

 Samalla tavoin voi harjoitella oman kertomuksen tuottamista harjoittelemalla ensin eri tekstilajien kirjoittamista.

Esimerkki

Kohti kertomusta - KUVAILU

Kuvailu antaa lukijalle tietoa, millaista jossakin on. Lue malliteksti.  Ajattele sitten kahta erilaista paikkaa, jotka ovat sinulle tuttuja. Kirjoita kaksi kuvausta.

Kuvittele itsesi tuohon paikkaan. Kuvaile sitten, mitä siellä on (mitä näet), millaisia ääniä kuulet, miltä siellä tuoksuu. kosketko johonkin. Kirjoita lopuksi yksi tai kaksi virkettä, miltä sinusta tuntuu tuossa paikassa.

Malli:

Stoan kirjastossa

"Hyllyt ovat ruskeita. Ne on asetettu riveihin. Hyllyjen päissä on valkoiset laput, joissa lukee kirjojen luokka. Hyllyjen edessä on puoliympyrän muotoinen iso pöytä. Sen takana istuu mies. Hän tutkii tietokonetta. Kaksi vanhempaa naista seisoo lähimmän hyllyn edessä. Kirjastossa on paljon valoa. Siellä on isot ikkunat hotellin suuntaan. Myös kattoikkunoista tulvii valoa. Sisällä on lämmin, melkein kuuma. Kuulen naisten vaimeaa puhetta. Eteisessä joku puhuu puhelimeen ja joku lapsi kyselee äitiä. Muuten on hiljaista. Viereisestä ravintolasta tulee ruuan tuoksua. Kalakeitto tuoksuu. Haistan myös tuoreen leivän vaimean tuoksun.

Kirjaston rauha rentouttaa. Tunnen väsymystä, mutta tämä on hyvä tunne."

Emilia N.

Tehtäväesimerkkejä kokonaisen sadun ja novellin tuottamisesta on liitteissä:

Bilaga
Bilaga

Eri oppiaineiden opetuksessa oppilaat ovat koko ajan kosketuksissa erilaisten tekstien kanssa. On tärkeää, että äidinkielessä tutustutaan myös näihin autenttisiin teksteihin osana opetusta. Suomea toisena kielenä opiskelevien kohdalla tämä on erityisen tärkeää, koska tekstilajien erottaminen toisella – tai kolmannella – kielellä on vaativaa. On ollut kauan tiedossa, että eri tiedonalojen kielitaidon oppiminen vie aikaa. Eri oppiaineiden tietotekstit voivat äidinkielessä olla esillä paitsi tekstilajien tarkastelussa, myös kielen rakenteita opiskeltaessa.  

Esimerkki

Oppimateriaalin tekstit: Syksyn ja talven aikana kasvien maan päällä olevat osat kuihtuvat. Monet kasvit talvehtivat maan alla olevien juurien ja sipulien avulla. Kasvit ovat varastoineet niihin kesällä ravintoa seuraavaa kevättä varten.           

PARTISIIPPI

  • se, mikä on               OLEVA
  • se, joka kasvaa on KASVAVA

 Jatketaan partisiippien opettelua suullisesti tai etsitään niitä lisää tekstistä.

Lisää esimerkkejä rakennetehtävistä löytyy liitteistä:

Bilaga