Arvioiden mukaan noin joka viidennellä kouluikäisellä lapsella tai nuorella katsotaan olevan tarvetta jonkinlaiseen oppimisen tukeen. Tämä tarkoittaa sitä, että keskimäärin jokaisessa yleisopetuksen liikuntaryhmässä on useampi kuin yksi oppilas tai opiskelija, jonka liikunnanopetus vaatii soveltamista ja opetuksen eriyttämistä. Yleisimmin tuen tarvetta liikuntatunneilla aiheuttavat erilaiset tarkkaavaisuuden häiriöt, vaikeudet tunne-elämän ja sosiaalisten taitojen alueella sekä kielelliset vaikeudet. Myös motoriikan alueen ongelmat ovat yleisiä. Osalla lapsista vaikeudet johtuvat liian vähäisestä liikunnasta. Kehityksellistä motorisen oppimisen vaikeutta esiintyy 5–6 % lapsista. Liikunnanopetusta on sovellettava myös oppilaiden tai opiskelijoiden erilaisten vammojen, pitkäaikaissairauksien tai muun toimintakyvyn heikkenemisen johdosta.
Tuen tarpeiden on todettu kasaantuvan. Viimeaikaisten tutkimusten mukaan noin 50–70 %:lla kaikista erityistä tukea tarvitsevista lapsista on vaikeuksia useammalla kuin yhdellä oppimisen osa-alueella. Liikunnan ja fyysisen aktiivisuuden on todettu olevan positiivisessa yhteydessä muuhun oppimiseen. Laadukkaaseen liikunnanopetukseen osallistuminen on jokaisen oppilaan ja opiskelijan oikeus.
Terhi Huovinen, Jyväskylän yliopisto