Ihmisen keho on kuin koneisto, joka rakentuu erilaisista tiettyihin tehtäviin soveltuvista osista. Omasta kehosta ja sen toimintakyvystä huolehtiminen on tärkeää. Omasta kehosta huolehtimisen neljänä perusasiana voidaan elämänkatsomustiedon tunnilla ottaa esille lepo, puhtaanapito, ravinto ja liikunta. Tunnilla voidaan keskittyä näiden neljän asian vaikutuksen pohtimiseen oman kehon pääkohteiden eli luuston, lihaksiston, sydämen ja verenkierron, keuhkojen ja hengityksen sekä aistien, aivojen ja ajatustoiminnan osalta. Osaan oman kehon toiminnasta ja toimintakyvystä voi ihminen itse vaikuttaa, joko hyvään tai huonoon suuntaan. Osa kehosta toimii automaattisesti. Keho myös viestii omistajalleen erilaisista tarpeista. Yhteisesti voidaan pohtia miten ja mistä. Toisena tärkeänä ihmiskehon tarkastelutapana voidaan käsitellä syitä, miksi ihmisen keho on sellainen kuin on, mitä ihmiskeho mahdollistaa enemmän kuin muiden nisäkkäiden kehot.
Entä jos keho vahingoittuu tai on alusta pitäen normaalista poikkeavassa kunnossa? Mitkä toiminnot voi korvata tai mitä ilman voi tulla toimeen?
Esimerkkitunti
Oppilaat piirtävät ihmisen ääriviivapiirros. Piirrokseen lisätään aivot, sydän, keuhkot, aistinelimet, muutamia luita ja lihaksia. Viereen piirretään neljä omasta kehosta huolehtimisen keinoa: lepo, puhtaanapito, ravinto ja liikunta. Oppilailta kysytään
- mikä vaikuttaa mihinkin
- minkä huolehtimiskeinon puutteesta keho viestii itse.
Oppilaat piirtävät ihmismalli ja viereen erilaisia eläinmalleja. Yhdessä yritetään keksiä mahdollisimman samanlainen ja mahdollisimman erilainen keho sekä siltä väliltä jokin tuttu nisäkäs, kuten kissa, koira tai vaikka orava. Oppilaat pohtivat, mitä samanlaisia ja mitä erilaisia toimintoja ja mahdollisuuksia kehoilla on ja mitä ihmiskeho voi tehdä ja mitä ei. Oppilaat miettivät, mitä seuraisi, jos ihmiskehoon lisättäisiin esimerkiksi häntä, vaihdettaisiin tassu tai siipi käden tilalle tai muuta vastaavaa.
Ihminen voi huolehtia kehostaan, mutta myös vahingoittaa sitä. Vahingoittamiseen riittää myös jonkin perustarpeen laiminlyöminen tai siitä huolehtiminen vääränlaisella tavalla. Oppilaat pohtivat
- mikä huolehtimiskeinoista voi mennä helpoiten huonoon suuntaan
- voiko jotain tai kaikkia neljää tehdä liikaa.
Ryhmä pohtii ja listaa asioita, jotka vahingoittavat kehon tärkeimpien osien toimintaa.
Keho voi myös vahingoittua tai olla normaalista poikkeava. Tunnilla pohditaan, mitä kehonosia voidaan korvata tai korjata, ja mitä ilman voi tulla toimeen. Ihminen on kekseliäs ja kehittänyt monenlaisia apuvälineitä ja muita keinoja tulla toimeen myös vammautuneella keholla ( esimerkiksi aistit voivat korvata toisiaan).
Olennaisia asioita
Ihmisen kehon toimintakyky ja hyvinvointi riippuvat myös omasta toiminnasta, ja niihin voi vaikuttaa erilaisilla valinnoilla, tavoilla ja tottumuksilla. Osan huonosta huolenpidosta huomaa myös itse omista tuntemuksista. Ihmiskehot ovat toisaalta hyvinkin erilaisia, ja myös vammautumisesta tai vahingoittumisesta selviäminen on hyvä ottaa elämänkatsomustiedon tunneilla esiin.