Yhteiskunnallisella vaikuttamisella perusopetuksessa tarkoitetaan oppilaan osallistumista yhteisiin asioihin omassa elinympäristössään koulussa ja koulun ulkopuolella. Kyse voi olla esimerkiksi jonkin oman ajatuksen esille tuomisesta omassa kuvallisessa työssä tai jossain ryhmän yhteisessä projektissa. Opetuksessa vahvistetaan oppilaiden tietoisuutta omien pientenkin valintojen, esimerkiksi kulutusvalintojen tai sosiaalisen median kommenttien merkityksestä yhteiskunnallisessa vaikuttamisessa. Opettajien tulee auttaa oppilaita tulemaan tietoiseksi vaikuttamisen ja vaikutetuksi tulemisen mahdollisuudesta ja siihen liittyvästä vastuullisuudesta.
Oppilaan osallisuuteen liittyy kiinnostus ja kuulumisen tunne omaa elinpiiriä koskettaviin asioihin. Osallisuuteen kuuluvat myös asiat, joihin oppilas ei voi suoraa vaikuttaa, mutta joista voi olla kiinnostunut ja joista käytäviin julkisiin keskusteluihin voi osallistua. Suunnitellessaan opetusta opettaja voi esimerkiksi kartoittaa oppilaita koskettavia aiheita, joista osa voi liittyy selkeämmin välittömään paikalliseen elinympäristöön ja osa globaaleihin kysymyksiin. Toki nämä lähestymistavat voivat myös yhdistyä. Projekti voitaisiin aloittaa tarkastelemalla jonkun taiteilijan yhteiskunnallista kysymystä pohtivaa teosta, kuten esimerkiksi Alfredo Jaarin Miljoona suomalaista passia vuodelta 1995. Oppilaiden kanssa keskusteltaisiin vaikkapa kuinka tämän yli kaksi vuosikymmentä sitten tehdyn teoksen aihe on edelleen ja uudella tavalla ajankohtainen omalla paikkakunnalla, laajemmin Suomessa ja muualla maailmassa. Voidaan myös selvittää minkälaisia muita teoksia taiteilijat ovat työstäneet samankaltaisista teemoista ja toteuttaa omilla ideoilla ajankohtainen työ aiheeseen liittyen, joko yksin tai ryhmässä. Yhdessä voidaan pohtia, kuinka teokset tulisivat nähdyksi ja osaksi julkista keskustelua omalla paikkakunnalla.
Osallisuus on parhaimmillaan aktiivista toimijuutta, jolloin oppilas ei ainoastaan osallistu aikuisten suunnittelemaan oppimiskokonaisuuteen, vaan toimii vastuullisena suunnittelijana ja toimijana omassa työskentelyssään ja oppimisessaan. Opettajan tehtävänä on innostaminen ja alulle saattaminen, mutta myös asiantuntija-avun antaminen sekä vastuullisuuteen että tiedon äärelle ohjaaminen.
Osallisuudella ja toimijuudella tarkoitetaan myös pieniä tekoja ja vaikuttamisen paikkoja, jotka kuuluvat myös esi- ja alkuopetukseen. Voidaan esimerkiksi tarkastella, kuinka hyvin esteetön liikkuminen toteutuu omassa koulurakennuksessa, tehdä havaintoja videoiden omaa kouluympäristöä ja jakaa video sosiaalisessa mediassa. Yhdessä katsomalla ja keskustelemalla oppilaiden tuottaman kuvamateriaalin voi kytkeä laajempaan keskusteluun. Opetuksessa voi pohtia yhdessä oppilaiden kanssa muun muassa sosiaalisen median vastuullisen vaikuttamisen muotoja, ja opetuksessa voi tarkoituksellisesti kannustaa oppilaita osallisuuteen, tekijyyteen ja toimijuuteen yhteisissä asioissa.