Haastattelussa Kannaksen lukion kuvataideopettajat Leena Valtonen ja Elina Koskelainen
Eeva Astala
Kannaksen lukion opiskelijat tutustuvat suunnittelijan työtapoihin monipuolisten harjoitusten avulla. Kuvataide- ja muotoilupainotteisen lukion kuudestasadasta oppilaasta 90 opiskelee kuvataiteen ja muotoilun erikoislinjalla.
– Oikeasta elämästä haettuja, kuvailevat opettajat Leena Valtonen ja Elina Koskelainen lahtelaislukion muotoilun ja arkkitehtuurin kurssien tehtäviä.
Kannaksen lukiossa tutustutaan arkkitehtuuriin ja muotoiluun suunnittelun näkökulmasta.
– On motivoivaa suunnitella tuotteita, joilla voisi olla oikea tilaus ihan oikeassa elämässä, toteaa kuvataideopettaja Leena Valtonen.
Molemmat opettajat pitävät tärkeänä, että opetuksessa välittyy muotoilijan ja arkkitehdin työn arkisuus.
– Ihan tavallisten ihmisten arkipäiväistä työtä, toki unelmatyötä, jos siihen into löytyy, sanoo muotoilijaksi valmistunut Koskelainen.
Ideointia ja suunnittelua opitaan esimerkiksi nopeiden harjoitusten avulla, joissa opiskelijat pohtivat muotoilutuotteen suhdetta käyttäjän tarpeisiin. Hatusta nostetaan tuotteen ja asiakkaan nimi – opiskelijat ideoivat sohvan metsästäjälle tai kahvinkeittimen urheilijalle. Valtonen ja Koskelainen toteavat, että leikkisien harjoitusten avulla päästään kiinni suunnittelun ytimeen:
– Tärkeintä on huomioida käyttäjien tarpeet.
Tarpeellinen muotoilu
– Muotoilu sanana viittaa sellaisten esineiden ja palveluiden valmistamiseen, joilla on jokin käyttötarkoitus, kiteyttää Leena Valtonen.
Muotoilu on aina funktionaalista. Tuotteet valmistetaan jotakin käyttötarkoitusta ja tarvetta varten. Muotoilu on muodon antamista tuolle tarpeelle. Koskelaisen mukaan muotoiltu tuote onkin yleensä ratkaisu johonkin ongelmaan tai vastaus tarpeeseen.
Design-sanan määrittely ei sen sijaan ole helppoa:
– On olemassa huonekaluja ja design-huonekaluja. Mikä on näiden ero, sillä molemmat ovat muotoiltuja tuotteita? pohtii Koskelainen.
Projektit eivät ole irrallisia
– Opiskelijat arvostavat sitä, että päästään mukaan oikeisiin projekteihin. Silloin tekemisestä ei tule suorittamista, vaan prosessimaista työskentelyä, Valtonen ja Koskelainen kertovat.
Viimeksi opettajat ja opiskelijat osallistuivat Lahden kaupungin nuorisopalveluiden World Design Capital 2012 -vuoden ohjelmassa olleisiin Tuunauskarnevaaleihin. Valtosen opiskelijat suunnittelivat ja valmistivat juhla-asuja kierrätysmateriaaleista, joita esiteltiin muotinäytöksessä. Koskelaisen huonekalu- ja sisustussuunnittelun kurssin opiskelijat toteuttivat näytöksen lavasteet.
Kotikaupunkiaan opiskelijat tuunaavat myös The City Of Lahti As We Like It! -valokuvanäyttelyn töillään, jotka ripustetaan näytteille valomainostauluille. Yhteistyössä valokuvauskurssikeskus International Photo Centerin ja Lahden kaupungin nuorisopalveluiden Tuunauskarnevaalien kanssa toteutetussa projektissa nuoret tutkivat ja muuttavat kaupunkikuvaa valokuvan keinoin.
Leena Valtonen toteaa, että koulumaailman ulkopuolelle kurkottavat projektit inspiroivat häntä ja antavat uutta intoa opetustyöhön. Alun perin kiinnostus muotoilukasvatusta kohtaan heräsi Valtosen osallistuttua luokkansa kanssa muotoilukasvatusprojekti Fantasy Designiin. Osana kansainvälistä hanketta oppilaat tutustuivat monilla tavoin muotoilijan työhön eri ympäristöissä. Into ei jäänyt hetkelliseksi ihastukseksi:
– Sitä on vaan niin innostunut koko ajan! Valtonen sanoo.
Elina Koskelainen komppaa:
– Kun on itse niin hurahtanut muotoilun maailmaan, haluaa jakaa ilosanomaa muillekin!